Grunnkurs: aksjoner og velgersamtaler

Vi vinner ikke valget gjennom skjermen eller avisa! Det viktigste vi gjør er å snakke med folk – faktisk har vi grunn til å tro at det er tre ganger så sannsynlig at noen stemmer på MDG hvis de har snakket med en MDGer. Derfor har vi laget et grunnkurs bestående av korte videoer som du kan se alene eller sammen med lokallaget ditt.

Tips: her er det også en egen side for de politiske hovedsakene og hvordan vi snakker om dem.

Intro: valgkamp og velgersamtaler

Start her! I denne videoen får du vite både hvorfor og hvordan vi snakker med folk om MDG. (11 min)

Fordypning:
Aksjoner | Pitch | Hovedsaker

Lær om våre smarteste verktøy for å få i gang gode (og minst mulig skumle!) samtaler.  (4 min)

Stand | Plakater | Undersøkelser

Oljekampanje

Høstens kampanje handler om MDGs nye plan for utfasing av olje. (4 min)

Hovedside olje

Husbesøk

De beste samtalene skjer (ofte) over dørstokken! Lær om alt fra hvordan du snakker med folk på husbesøk til hvordan du planlegger en husbesøkaksjon. (4 min)

Husbesøk

Planlegging med app.mdg.no

Lær hvordan du bruker "Aksjonsappen" til å finne de beste stedene for postkasse- og husbesøkaksjoner, bestille materiell og lage undersøkelser. (6 min)

Gå til app.mdg.no i nettleser (f.eks Safari, Chrome, Microsoft Edge) på mobil, nettbrett eller datamaskin.

Natur

Hvordan snakker vi om vår naturpolitikk? I denne videoen får du pitch og ofte stilte spørsmål. (6 min)

Fordypning:
Hovedsak: Natur

Bli med oss på gateaksjon!

Mobilisering

Ressurser:
Tips og triks til å få med deg folk

Livskvalitet

Næringsliv

Klima

Solidaritet

(kommer)

Pitch - tips til hva du kan si til folk

Har du noen gang fått spørsmålet "hvorfor skal jeg stemme på MDG" eller "hva er egentlig deres naturpolitikk?" og ikke kommet på noe godt svar? Å ikke kunne svare sånn på sparket er helt vanlig – selv folkevalgte og kandidater opplever det. Derfor har vi laget en "pitch" på ulike temar, som du kan lære deg og bruke når det trengs. Disse er til inspirasjon – du kan gjerne lage din egen versjon som passer for deg og ditt lokalmiljø (bare sørg for at hovedbudskapet er det samme).

Pitch: generell

Når de tradisjonelle styringspartiene ødelegger klimaet, naturen og vår langsiktige trygghet, så er løsningen et sterkt MDG. For det er mulig å trygge velferden og friheten for oss og for de som kommer etter oss.

Vi jobber for mer solidaritet med sårbare mennesker i Norge og verden, for rettferdige miljøtiltak som gjør hverdagen enklere, og for å ta vare på naturen der du bor. MDG kjemper for et grønnere, varmere og mer skapende Norge.

Slik setter vi Norge på en bedre kurs, med mindre stress og press, og med mer rettferdige og mangfoldige lokalsamfunn. Vi tar vare på mennesker og miljø. For alle, for alltid.

Få svar på ofte stilte spørsmål her: mdg.no/faq

Pitch: natur

Naturen er kjempeviktig for Miljøpartiet De Grønne. Andre partier lar natur bli rasert hver dag, vi kjemper imot.

Vi har folkevalgte både på Stortinget og i hele landet som kjemper for naturen og matjorda hver dag. Akkurat nå jobber vi for eksempel for å

Alle bør kunne få oppleve en rikere natur med mer fuglesang, mer fisk i elvene og flere humler i blomsterengene

Vi må ta vare på stedene vi er glade i og steder der dyr og planter har levd sammen i tusenvis av år. Derfor trenger MDG din stemme.

Se video og finn ofte stilte spørsmål her.

Pitch: olje (kampanje høsten 2024)

«Klimakrisen er her, og vi ser alle sammen at været rundt oss blir mer og mer ekstremt. Regjering etter regjering  gjør vondt verre ved å lete etter enda mer olje og gass og later som om det er bra for miljøet.

Men i dag er Norge blitt verdens syvende største klimaforurenser! Det er er å gamble med livsgrunnlaget og tryggheten vår.

Det kan virke litt vanskelig å skulle slutte med noe som vi har drevet med så lenge  i Norge, men vi har funnet ut at det både er mulig og faktisk positivt å gradvis utfase olje og gass – ikke bare bra for klimaet, men også for norsk næringsliv, for økonomien, for strømprisene, og for tryggheten vår.

Vi har lansert en detaljert utfasingsplan som går over 15 år, hvor vi viser hvordan vi kan…

Ressurser: Hovedside for oljekampanjen

Pitch: klima

Pitch: solidaritet