Folkevalgte

Folkevalgtsamling 2024

Takk for en fantastisk folkevalgtsamling helgen 13.-14. januar på Fornebu. Vi håper det har vært like inspirerende helg for dere som det var for oss. Det var helt nydelig og langt over vår forventning å kunne samle over 200 grønne folkevalgte denne helgen.  Takk for dere brukte helgen deres med oss.

Presentasjoner fra innledere

I denne mappen finner dere presentasjoner fra de ulike innlederne. Den vil bli oppdatert fortløpende

Bilder som ble tatt i helgen

Her finner dere bilder som ble tatt i helgen.

Betaling

Det er lokallaget eller fylkeslaget som skal dekke deltageravgiften. Hvis du selv har lagt ut for billetten må du kontakte lokallaget ditt for å avtale refusjon.

Du må selv legge ut for reisen til Fornebu, og få utgiftene refundert ved å fylle ut refusjonsskjema innen to måneder. Dette, samt MDGs retningslinjer for refusjon finner du på https://i.mdg.no/hjelp-til/reise-og-refusjon Vi oppfordrer så klart til å velge rimelig og miljøvennlig reisemåte!

👉 For mobilversjon av program mm, gå til mdg.no/fvs

Politiske kampanjer 2024

mdg.no/aksjonsdager finner du tips til hvilke formater man kan bruke for å ha gode samtaler med enkeltpersoner og grupper om ulike saker du jobber med.

Takk til alle som ville dele sine ambisjoner for politisk alliansebygging på Folkevalgtsamlingen januar 2024. Du kan la deg inspirere ved å se hvilke planer folk over hele landet har meldt inn her.

Standard presentasjoner politiske hovedtema 2024

Denne standard presentasjonen kan brukes til innledninger og taler på åpne arrangementer, forenings- og bedriftsbesøk. Den vil utover våren oppdateres med kampanjetemaene næringsliv, natur, klima og solidaritet. Presentasjonen inneholder også tips til posting i sosiale medier og snakkepunkter til bruk i media.

Helgens innledere

Borgar Aamaas

Borgar Aamaas er CICERO-forsker med meteorologibakgrunn. Han har utdannelse i meteorologi og klima fra UiO. Borgar var bidragsyter i kapittel 8 i den første delrapporten fra FNs klimapanels femte hovedrapport publisert i 2013. I tillegg til å forske og publisere vitenskaplige artikler er han en aktiv fagformidler og skribent, med ca. 20 populærvitenskapelige foredrag i året om klima.

Karin Gustavsen

Karin Gustavsen ga i 2023 ut boken Livet bak tallene (Dårlige levekår og fattigdom i barnefamilier sett innenfra og hva vi kan gjøre..). Karin er førstelektor og utdannet sosiolog/cand. polit og sosionom. Hun har lang erfaring fra offentlig forvaltning, samfunnsforskning, undervisning, ledelse og fagutvikling. Hun har vært medforfatter i flere fagbøker, skrevet forskningsrapporter og artikler, og holdt en rekke foredrag.

Nikolai Winge

Nikolai K. Winge er daglig leder i Holth & Winge. Han ble tildelt H.M. Kongens gullmedalje i 2012 for doktor-avhandlingen Kampen om arealene. Han har skrevet fem bøker og en rekke vitenskapelige artikler og bl.a. vært instituttleder og førsteamanuensis i miljørett ved NMBU og seniorrådgiver hos Sivilombudet.

Truls Gulowsen

Truls Gulowsen er leder for Naturvernforbundet og var leder av Greenpeace Norge fra 2007 til 2019. Han har også jobbet som politisk rådgiver i Regnskogsfondet og vært internasjonal kontakt i MDGs sentralstyre.

Anja Bakken Riise

Anja Bakken Riise er leder i Framtiden i våre hender, og forfatter av bok “Mitt klimaregnskap”. Anja har tidligere jobbet som leder i Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond og vært byrådssekretær for Oslos miljøbyråd (vår egen Lan Marie Berg).

Jonas Kittelsen

Jonas Kittelsen er nasjonal aksjonskoordinator for Extinction Rebellion og har fungert som talsperson de siste årene. Han var nylig Nordisk Ungdomsrepresentant til FN-forhandlinger, er masterstudent ved UiO og skriver bok om de grunnleggende skiftene vårt samfunn må gjennomgå de neste årene.

Ulrik Eriksen

Ulrik Eriksen er skribent og forfatter av Et land på fire hjul - hvordan bilen erobret Norge. Ulrik har studert historie, idéhistorie og er medieviter fra Universitetet i Oslo. Siden 2005 har han jobbet som frilansskribent, blant annet i Dagbladet og Dagens Næringsliv. Han har vært Morgenbladets faste filmkritiker siden 2009, og har også en fast nettspalte i avisen hvor han skriver om bilkultur

Hattekokken

Torjus Bredvold er innholdsprodusent i Spoon og freelancerådgiver som hjelper bedrifter med vokse på sosiale medier. Han har mange følgere på Instagram og Tiktok med brukeren hattekokken. Den siste tiden har Hattekokken blant annet laget en serie i samarbeid med Spis opp maten, hvor han kun spiste mat fra søpla i 30 dager.

Fredrik Vikse

Fredrik Vikse er politisk rådgiver med fagansvar for arealpolitikk, og for Naturkampen i Sabima. Han har studert biologi, statsvitenskap og journalistikk, og har bakgrunn som saksbehandler i kommune og foredragsholder. Fredrik er aktiv inn i en rekke forskningsprosjekter som jobber med å forbedre naturforvaltningen i kommunene.

Arve Heistad

Arve Heistad er professor ved institutt for bygg og miljøteknikk, NMBU og ekspert på hvordan man kan gjenbruke avløpsvann. Som forsker er han en del av Forum for sirkulær økonomi i avløpsbransjen.

Anne Nielsen

Anne Nielsen har skrevet bøkene Det er du som er voksen (2019), Hverdagslykke (2018), og Foreldrerollen (2014). Hun er utdannet førskolelærer og samtaleterapeut i psykosyntese. Hun er tidligere MDG-folkevalgt fra Hamar og var med å skrive partiets prinsipprogram, som ble vedtatt i 2023.

Per-Erik Schulze

Per-Erik Schulze er mangeårig folkevalgt for MDG i Kragerø. Han er utdannet marinbiolog og jobber i Naturvernforbundet med ansvarsfelt på diverse forurensing og kystsonesaker inkludert tyvfiske, marine bevaringsområder, marin forsøpling, naturtypekartlegging og utbygging i strandsone.

Arild Hermstad

Arild Hermstad er partileder i MDG og bystyremedlem i Oslo, med plass i Helse- og sosialutvalget. Han er tidligere byutviklingsbyråd i Oslo og var leder av Framtiden i våre hender i mange år.

Rasmus Hansson

Rasmus Hansson er MDGs aller første stortingsrepresentant fra 2013 til 2017. Han er dag midt i sin andre stortingsperiode og sitter i Næringskomiteen.

Lan Marie Berg

Lan Marie Berg er nestleder i MDG. Lan er parlamentarisk leder på Stortinget for MDG og sitter i både Finanskomiteen og Kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Une Bastholm

Une Bastholm er tidligere partileder i MDG.  Une er i sin andre periode som stortingsrepresentant og er medlem av Energi- og miljøkomiteen.

Ingrid Liland

Ingrid Liland er nestleder i MDG. Ingrid leder også programkomiteen for kommende stortingspreiode og har vært involvert i programarbeid på nasjonalt nivå gjennom mange år.

Torkil Vederhus

Torkil Vederhus er vår partisekretær. Han har tidligere vært byrådssekretær for finans i Oslo, og ledet også Oslo MDG fra 2015 til 2017. Torkil står i fare for å bli pappa midt i folkevalgtsamlingen.

Henrik Mathiesen

Henrik Mathiesen er gruppeleder i Frogn MDG og jobber til daglig med kunnskapsutvikling innen klimagassutslipp som følge av arealbruk og arealbruksendringer ved Norsk Institutt for Bioøkonomi (NIBIO).

Eivind Trædal

Eivind Trædal er bystyrerepresentant for Oslo MDG. Eivind er tidligere gruppeleder og tidligere leder av samferdsels- og miljøutvalget i Oslo. Eivind har akkurat begynt å jobbe som leder for klima- og energiteamet for WWF. Han er en racer på sosiale medier, spesielt Twitter og nå også TikTok.

Katrine Nødtvedt

Katrine Nødtvedt sitter i bystyret i Bergen for MDG. Katrine er tidligere leder av Grønt Kvinnenettverk, og tidligere byråd for kultur og mangfold i Bergen. Katrine er utdannet psykolog.

Hildegunn Seip

Hildegunn Marie Tønnessen Seip er gruppeleder og bystyrerepresentant for MDG i Kristiansand. Hun er nestleder i programkomiteen og sosialpolitisk talsperson for MDG.

Eline Haakestad

Eline Haakestad er bystyrerepresentant i Bergen MDG, samt tidligere byrådssekretær og vikarierende byråd for klima, miljø og byutvikling i Bergen. Hun har en master i økonomisk geografi, regional utvikling og planlegging fra Universitetet i Bergen.

Einar Wilhelmsen

Einar Wilhelmsen er tidligere finansbyråd i Oslo. Einar har bakgrunn fra miljøstiftelsen Zero og Norges forskningsråd, og har tidligere fungert som byrådssekretær for miljø og samferdsel og for finans i Oslo kommune.

Johannes Wahl Gran

Johannes Wahl Gran er gruppeleder for i Lillehammer kommunestyre og Innlandet fylkesting.

Kristoffer Robin Haug

Kristoffer Robin Haug er vararepresentant på Stortinget og fylkespolitiker i Akershus. Kristoffer Robin er også helsepolitisk talsperson og har bakgrunn som fylkesråd i Viken for kollektiv, fra privat næringsliv, fra offentlig sektor og miljøbevegelsen.

Barbara Vögele

Barbara Vögele er mangeårig gruppeleder for MDG i Tromsø – en av byene som MDG fortsatt er med å styre.

Ragnhild Sjyvollen

Ragnhild Sjyvollen er organisasjonssjef i MDG. Ragnhild har utdanning i religion og har også vært generalsekretær i Humanistisk Ungdom.

Anders Marstrander

Anders Marstrander er leder av Ringsaker MDG. Han sitter i fylkesstyret i Innlandet MDG. Anders leder også eldrepolitisk utvalg i MDG.

Nils Mørk

Nils Mørk er kommunikasjonssjef i MDG og jobber tett på både sekretariatet, stortingsgruppa, med sakstalspersoner og flere av lokalpolitikerne våre. Nils har tidligere jobbet som kommunikasjonssjef i Leger Uten Grenser, hvor han blant annet jobbet med å synliggjøre "de glemte krisene".

Ressurser for folkevalgte

Webinarer

De grønne holder jevnlig kurs i form av webinarer. Hvis du ikke fikk deltatt på webinaret kan du se dem her.

Hurra, jeg har blitt folkevalgt

Digitalt treff for nye folkevalgte med innledning fra Hans Martin Enger, tidligere varaordfører i Nordre Follo.

Klikk her for å se opptak av innledningen.

Klikk her for å se presentasjonen.

Budsjett i opposisjon

Digitalt treff for folkevalgte i opposisjon med innledning fra Oda Sofie Pettersen, med Marte Ulltveit Moe.

Klikk her for å se opptak av møtet. De første 20 minuttene er runde hvor alle introduserer seg, så starter selve presentasjonen.

Klikk her for å se presentasjonen og budsjetteksempel

Klikk her for akrivet med øvrige webinarer.