Grafisk produksjon til nett og trykk
Denne infoen er for deg som lager grafisk innhold for MDG. Er noe rart eller uklart på denne siden, kontakt eirik@mdg.no.
Grafisk profil danner grunnlaget for innholdet vi lager til digitale plattformer og trykk.
Dersom det ikke er kompetanse i laget til å produsere innhold etter grafisk profil til sosiale medier, kan det være bedre å legge ut rene bilder uten grafikk og ta all info i følgetekst, og heller bruke mer tid på andre former for politisk arbeid. Ofte er det enkleste det peneste!
For mer generelle tips om hvordan man driver digital valgkamp, se Sosiale medier.
Maler for sosiale medier og trykk
Alle som skal produsere grafisk innhold for seg selv som kandidat, et lokallag eller annet til MDG må følge grafisk profil. Det letteste er å ta utgangspunkt i malene vi har laget i programmet Canva:
Registrer deg med en privat konto
Bruk lenkene under for å finne malene.
Ta en kopi til eget område (Fil --> Lag en kopi), så kan du enkelt endre tekst og bilde.
Canva er lett å bruke, og du finner mange kurs gratis på nett.
Maler for sosiale medier:
Sitatpost – Sitatpost på grønn bakgrunn – Overskrift – Karusell – Tekstplakat – Slik stemte partiene om... – Løvetenner og annen grafikk du kan kopiere
Maler for trykksaker:
Flere maler kommer. Kom gjerne med forslag og ønsker til eirik@mdg.no
Vær obs på at noen av malene har en gradert skygge mellom bilde og tekst i store deler av posten, for å gi bedre kontrast. Hvis du opplever trøbbel når du drar inn ditt bilde for å erstatte det som ligger i malen, er dette kanskje grunnen.
Materiell på flere språk
Vil dere lage materiell på flere språk? På SSB sine sider kan dere sjekke hvilke innvandrergrupper som er særlig godt representert i din kommune.
Tekst på polsk: https://www.mdg.no/polski
Tekst på spansk: https://www.mdg.no/espanol
Tekst på engelsk: http://mdg.no/english
Hvorfor deler dere ut politisk materiell i postkasser merket "nei til uadressert reklame"?
Politisk materiell er et unntak fra hva man kan reservere seg mot (som du kan lese om hos Forbrukertilsynet). Det er veldig forståelig at mange likevel oppfatter det som reklame på lik linje som annet som dumper ned i postkassa.
Vi foretrekker å snakke med folk ansikt til ansikt, men har rett og slett ikke nok folk til å få snakket direkte med velgere så mye som vi vil, så da er dette et alternativ for å komme i kontakt med folk. Vi velger ut områder hvor vi gjør det ekstra godt ved valg, for å øke sjansene for at de som får materialet synes det er interessant. I tillegg prøver vi å gjøre innholdet relevant for flere enn de som støtter oss. Det vi deler ut er også produsert på miljøvennlig vis.
Andre ressurser
Enkel mal i Google doc tosidig A5 med 3 vinnersaker
Enkel mal i Google doc firesidig A5 kortprogram
Illustrasjonsbilder og bilder av noen av politikerne våre her: mdg.no/fotoarkiv
Laste ned fil til publisering i sosiale medier
Del --> Last ned.
Velg PNG hvis du har mest grafikk, velg JPG hvis det er mest foto.
Slik kan du hente ut fil til printing fra Canva
Fil --> Innstillinger --> Vis utfallende trykk. Sjekk at det er huket av her.
Pass på at bilder, bakgrunnsfarger osv. fortsetter helt ut i kanten (også i den ytterste rammen)
Trykk Del --> Last ned. Velg Filtype PDF Utskrift.
Huk av for Beskjæringsmerker og utfall
Last ned.
Skal du trykke på et proft trykkeri og trenger CMYK-farger? Del filen med eirik.brodholt@mdg.no og send en mail, så eksporterer jeg for deg.
Hvordan lykkes med trykk?
Svanemerket? Alle oppfordres til å bruke så miljøvennlig papir som mulig. Ofte har disse papirtypene en sertifisering eller et merke (feks. Svanemerket eller PaperWise). Sjekk derfor med trykkeriet om de har et slikt merke de kan sende deg som kan inkluderes på flyeren. Disse er unike og har ulik betydning, de skal derfor ikke kopieres fra andre trykkfiler eller lastes ned fra nett.
Hvordan bestille? Når du har en PDF, er filen klar for trykking. Send en bestilling til et trykkeri med filen og pass på å oppgi hvordan det endelig produktet skal se ut, feks 4-siders A5.
Er du heldig og har flere trykkerier i nærheten og du har god tid til å trykke kan du be om et pristilbud før du bestemmer deg. En slik epost kan feks. se slik ut:
Hei!
Jeg skulle gjerne ha fått trykket opp en flyer og lurte på om dere har mulighet for å sende prisantydning på følgende oppdrag:
Vi har en trykkeklar PDF som skal trykkes på brettet A4 - altså blir det en firesiders A5 med ett strøk fals.
Papiret må gjerne være så miljøvennlig som mulig. Hvertfall svanemerket.
Jeg ønsker prisanslag på kvanta av 1000 stk, 2000 stk og 5000 stk.
Er noe rart eller uklart om trykk, kontakt harald.berger@mdg.no
Skal du drive med avansert design? Da kan Figma være noe for deg.
Figma er programmet vi har anbefalt og gitt opplæring i tidligere, men som for mange har vært for komplisert. Det er ikke nødvendig å bruke dette hvis du skal lage enkelt innhold.
For å komme i gang er dette aller viktigst:
Last ned de tre fontene du trenger.
Installer disse fontene på maskinen. Du må dobbeltklikke på hver eneste font og klikke "installer". Det holder ikke å bare laste dem ned.
Last ned appen Figma til din PC eller Mac.
Logg inn eller registrer deg. (Alle lag kan opprette en felleskonto med @mdg-adressen til laget, eller så kan man lage egen konto. Her finner dere selv ut hva som er mest praktisk.)
Finn, marker og kopier maler herfra (sosiale medier) eller herfra (trykksaker). Lim dem inn på eget område. Se video under for hvordan.
Når du skal lage en post, velger du en mal som ser bra ut og dupliserer den. Så endrer du bilde og tekst, og eksporterer. Voila!
NB! Skal du lage innhold som skal trykkes fysisk? Da må du bruke malene du finner på mdg.no/trykksak. Disse er holdt adskilt bevisst for å unngå rot, men Figma fungerer ellers likt enten det er digital eller trykket produksjon.
Å jobbe med malene i Figma er såpass enkelt at de fleste kan klare det, og programmet har såpass med muligheter at viderekomne bør være fornøyd. Man kan også importere andre elementer inn i Figma, samt bruke Figma til å lage tekstplakater til importering i videoprogrammer, for eksempel.
Her er en video som viser det viktigste om Figma og malene:
De med litt erfaring fra før vil nok raskt finne ut av Figma på egenhånd, men her er noen tips.
Du zoomer på “arbeidspulten” din med + og -.
Bruker du ekstern mus, kan du trykke ned hjulet på musa og dra for å navigere rundt. Du kan også velge hånd-symbolet øverst til venstre eller trykke “h”, eller bare bruke sliderne til høyre og under arbeidspulten.
Denne grå/blå teksten over en post kan dobbeltklikkes på for å endre navn, for å holde orden på arbeidspulten din.
For å duplisere en tekstboks, en logo eller post, holder du nede Alt på tastaturet og klikker og drar ut fra det du vil kopiere. Du kan også kopiere og lime inn på vanlig måte.
Gjør du dette på den grå/blå teksten over posten (se bilde under), lager du en kopi av hele posten. Dette er smart å gjøre før du endrer tekst og bilde.
Du må dobbeltklikke flere ganger på en tekst for å kunne endre den. Dette er kanskje forvirrende, men det er en konsekvens av systemet som lar boksene bak tilpasse seg automatisk.
Du kan importere bilder mm. til Figma med Main Menu → File → Place Image. Klikker du deretter på et eksisterende bilde, vil du sette det nye inn i rammen fra det forrige. Slik kan du holde på det opprinnelige designet.
Du kan også kopiere og lime inn bilder som vanlig med Ctrl + C og V.
Gjorde du noe dumt? Ctrl + Z fungerer som "angre", som vanlig.
Du skal i utgangspunktet ikke endre størrelsen på tekstboksene, men hvis du likevel skal gjøre det, må du gjøre det slik:
Gjør teksten helt ferdig og "klikk deg ut" ved å klikke på den grå bakgrunnen.
Klikk én gang på boksen du skal endre. Trykke K på tastaturet (bytte til Scale-verktøyet). Dra i ett av hjørnene.
Du får da ikke lenger korrekt lengde på tekstboksen om du endrer tekst, så dette må altså gjøres når du er helt ferdig med teksten.
For å kopiere et element fra en post til en annen uten å endre plassering (f.eks. en hvit logo, hvis den grønne drukner mot mørk bakgrunn) klikker du først på elementet du vil kopiere og trykker Ctrl + C. Deretter klikker du på den blå/grå teksten over posten den skal inn i og trykker Ctrl + V. NB. Husk å slette eventuell annen logo først.
Når du eksporterer en ferdig post, må du passe på å velge den grå teksten/tittelen OVER innholdet først, slik at den blir blå. Da tar den med alt innenfor den rammen. Velger du f.eks. en tekst og klikker Export, får du bare med den teksten.
Skulle du oppleve at noe i posten din ikke blir med i eksporten, kan det ha havnet utenfor riktig "mappe" i elementlista til venstre. Klikk på det inne i rammen, og se i listen til venstre - ligger det i mappen som har samme navn som rammen/posten din? Hvis ikke, dra det inn i mappen.
Andre spørsmål og problemer med maler/Figma kan tas i Slack-kanalen #some eller i gruppen for sosiale medier-admins på Facebook.
Unikt ved produksjonen av trykket materiell i Figma
Dersom du kan litt om hvordan du produserer materiell til sosiale medier i Figma kan du nesten alt du trenger for å lage trykksaker også. Men det er noen få ting som er forskjellig med de to prosessene og de her:
Skjæremerker. I alle malene i Figma ligger det en gruppe som heter skjæremerker. Dette er to små streker i vært hjørne og må være med dersom det skal sendes til et trykkeri. For at fargene skal gå helt ut til kanten så printer trykkeriet litt større en det skal være og skjærer deretter av litt ytterst på hver kant. Derfor må du passe på at alle skjæremerkene syns, dette gjør du ved å legge de øverst i listen til venstre med objekter i rammen du jobber med.
Utfall, også kalt "bleed", er området på utsiden av skjæremerkene - altså det som blir kuttet bort. Standard for dette området er 3mm uansett størrelse på arket. For å få et fint resultat er det viktig at bildene går helt ut i dette området, men samtidig må du være bevisst på at dette blir skjært bort slik at du ikke har viktige elementer av designet på utsiden. I tillegg kan det være verdt å tenke på at vi i MDG sjeldent plasserer noe helt i ytterkantene, så i tillegg til 3mm utfall har vi ekstra margin innenfor trykk området også.
PDF. Trykkerier vil helst ha filene i PDF. Derfor må du huske å eksportere i PDF-formatet og ikke PNG som vi vanligvis bruker i SoMe
Fargeprofil. Som mange av oss vet er det ikke alltid grønn betyr grønn. Materiell som skal trykkes bruker ofte fargeprofilen CMYK, mange trykkerier vil derfor ha PDFer med denne fargetypen. Figma (og andre programmer) bruker ofte den digitale fargeprofilen RGB, men du kan enkelt aktivere et lite program (plugin) som eksporterer i CMYK. Se instruksjonsvideo her. Pluginen gir deg 10 gratis eksporter, så vent med å eksportere på denne måten til du er sikker på at du er ferdig. Går du tom for eksporter? Del Figmadokumentet og lenken til trykksaken med eirik@mdg.no, så hjelper vi deg. Vi har også forsøkt å oppsummere en måte å konvertere i ettertid her.