Grafisk produksjon til nett og trykk

Denne infoen er for deg som lager grafisk innhold for MDG. Er noe rart eller uklart på denne siden, kontakt eirik@mdg.no. 

Grafisk profil danner grunnlaget for innholdet vi lager til digitale plattformer og trykk. 

Dersom det ikke er kompetanse i laget til å produsere innhold etter grafisk profil til sosiale medier, kan det være bedre å legge ut rene bilder uten grafikk og ta all info i følgetekst, og heller bruke mer tid på andre former for politisk arbeid. Ofte er det enkleste det peneste!

For mer generelle tips om hvordan man driver digital valgkamp, se Sosiale medier.

Maler for sosiale medier og trykk

Alle som skal produsere grafisk innhold for seg selv som kandidat, et lokallag eller annet til MDG må følge grafisk profil. Det letteste er å ta utgangspunkt i malene vi har laget i programmet Canva: 

Canva er lett å bruke, og du finner mange kurs gratis på nett

Maler for sosiale medier:

SitatpostSitatpost på grønn bakgrunnOverskriftKarusellTekstplakatSlik stemte partiene om...Løvetenner og annen grafikk du kan kopiere

Maler for trykksaker:

Vær obs på at noen av malene har en gradert skygge mellom bilde og tekst i store deler av posten, for å gi bedre kontrast. Hvis du opplever trøbbel når du drar inn ditt bilde for å erstatte det som ligger i malen, er dette kanskje grunnen. 

Materiell på flere språk

Vil dere lage materiell på flere språk? På SSB sine sider kan dere sjekke hvilke innvandrergrupper som er særlig godt representert i din kommune. 

Tekst på polsk: https://www.mdg.no/polski

Tekst på spansk: https://www.mdg.no/espanol 

Tekst på engelsk: http://mdg.no/english 


Hvorfor deler dere ut politisk materiell i postkasser merket "nei til uadressert reklame"?

Politisk materiell er et unntak fra hva man kan reservere seg mot (som du kan lese om hos Forbrukertilsynet). Det er veldig forståelig at mange likevel oppfatter det som reklame på lik linje som annet som dumper ned i postkassa. 

Vi foretrekker å snakke med folk ansikt til ansikt, men har rett og slett ikke nok folk til å få snakket direkte med velgere så mye som vi vil, så da er dette et alternativ for å komme i kontakt med folk. Vi velger ut områder hvor vi gjør det ekstra godt ved valg, for å øke sjansene for at de som får materialet synes det er interessant. I tillegg prøver vi å gjøre innholdet relevant for flere enn de som støtter oss. Det vi deler ut er også produsert på miljøvennlig vis.

Andre ressurser

Laste ned fil til publisering i sosiale medier

Del --> Last ned. 

Velg PNG hvis du har mest grafikk, velg JPG hvis det er mest foto.

Slik kan du hente ut fil til printing fra Canva

Hvordan lykkes med trykk?

Svanemerket? Alle oppfordres til å bruke så miljøvennlig papir som mulig. Ofte har disse papirtypene en sertifisering eller et merke (feks. Svanemerket eller PaperWise). Sjekk derfor med trykkeriet om de har et slikt merke de kan sende deg som kan inkluderes på flyeren. Disse er unike og har ulik betydning, de skal derfor ikke kopieres fra andre trykkfiler eller lastes ned fra nett.

Hvordan bestille? Når du har en PDF, er filen klar for trykking. Send en bestilling til et trykkeri med filen og pass på å oppgi hvordan det endelig produktet skal se ut, feks 4-siders A5. 

Er du heldig og har flere trykkerier i nærheten og du har god tid til å trykke kan du be om et pristilbud før du bestemmer deg. En slik epost kan feks. se slik ut:

Hei!

Jeg skulle gjerne ha fått trykket opp en flyer og lurte på om dere har mulighet for å sende prisantydning på følgende oppdrag:

Vi har en trykkeklar PDF som skal trykkes på brettet A4 - altså blir det en firesiders A5 med ett strøk fals.
Papiret må gjerne være så miljøvennlig som mulig. Hvertfall svanemerket.
Jeg ønsker prisanslag på kvanta av 1000 stk, 2000 stk og 5000 stk.

Er noe rart eller uklart om trykk, kontakt harald.berger@mdg.no 

Skal du drive med avansert design? Da kan Figma være noe for deg. 

Figma er programmet vi har anbefalt og gitt opplæring i tidligere, men som for mange har vært for komplisert. Det er ikke nødvendig å bruke dette hvis du skal lage enkelt innhold. 

For å komme i gang er dette aller viktigst:

NB! Skal du lage innhold som skal trykkes fysisk? Da må du bruke malene du finner på mdg.no/trykksak. Disse er holdt adskilt bevisst for å unngå rot, men Figma fungerer ellers likt enten det er digital eller trykket produksjon.

Å jobbe med malene i Figma er såpass enkelt at de fleste kan klare det, og programmet har såpass med muligheter at viderekomne bør være fornøyd. Man kan også importere andre elementer inn i Figma, samt bruke Figma til å lage tekstplakater til importering i videoprogrammer, for eksempel. 

Her er en video som viser det viktigste om Figma og malene:

De med litt erfaring fra før vil nok raskt finne ut av Figma på egenhånd, men her er noen tips.

Andre spørsmål og problemer med maler/Figma kan tas i Slack-kanalen #some eller i gruppen for sosiale medier-admins på Facebook.

Unikt ved produksjonen av trykket materiell i Figma

Dersom du kan litt om hvordan du produserer materiell til sosiale medier i Figma kan du nesten alt du trenger for å lage trykksaker også. Men det er noen få ting som er forskjellig med de to prosessene og de her: