Aksjoner og samtaler

AKSJONSFORMER

Kampanjer

Alle lokallag og frivillige inviteres månedlig til å bli med på felles kampanjeuker hvor vi går ut, lytter til folk og gjør den gode, solidariske og grønne politikken vår synlig i lokalsamfunnet. Partiledelsen rundt for å møte folk og aksjonere sammen med deg. Du kan be om besøk til ditt arrangement her.

Finn et spennende tema og ta kontakt med innbyggere i ditt nabolag! Velg fra menyen over, eller finn på noe helt annet.

Kampanjemåneder 2024. Nye ressurser som blir laget til kampanjemånedene blir lagt ut her, og kan benyttes hele året. Her får du mange gode tips til å komme i gang med innbyggerkontakt, du kan lese om de ulike aktivitetsformene og hvilke ressurser vi har tilgjengelig. Du vil finne løpesedler, samtalestartere og innspillsmottak i Aksjonsappen vår.

Kampanjeperioder 2024
Januar: Næringsliv
Februar og mars: Natur
April og mai: Klima
Juni, juli og august: Arbeidstid

September og oktober: olje

November og desember: samferdsel

Hvorfor aksjoner? Vi skal både lage nytt program og få ut budskapet vårt før neste valg. Det kan vi bare få til ved å være i en konstant samtale med resten av samfunnet. Innspillene og innsikten vi får når vi snakker med folk gjør politikken vår bedre og mer treffende for alle vi kjemper for. Dessuten får vi møtt mange flere potensielle velgere, og det er det absolutt mest effektive for å få tillit blant flere.

Hvem kan vi snakke med? Naboen, svigermor, innbyggere der du bor, bedrifter, organisasjoner, foreldreutvalget, han i kassa på Rema.

Hva snakker vi om? En kombinasjon av nære saker som folk brenner for lokalt, viktige nasjonale temaer og spesifikke spørsmål partiet trenger innspill på for å lage et godt nasjonalt program for 2025-2029.

Hvordan gjør vi det? Vi kan møte folk på mange forskjellige måter: Ledelsen skal reise mye og treffe partimedlemmer, foreninger og forhåpentligvis mange nye mennesker. Samtidig fortsetter vi med invitasjoner til felles aksjonsdager hver måned. Alle i partiet oppfordres til å arrangere aktiviteter, alt fra å dele ut brosjyre, invitere til bålkos eller til store folkemøter, og for disse konseptene blir det laget egne “oppskrifter” du finner i menyen på denne siden. Du finner løpesedler, samtalestartere og innspillsmottak i Aksjonsappen vår.

Hva oppnår vi? Når vi snakker med folk blir vi rett og slett mer relevante. Vi i partiet mener selvfølgelig at vi allerede har verdens beste politikk, men den blir enda bedre når flere får høre om den og kan gi innspill. Vi får høre mer om hva folk er opptatt av og hva vi bør kjempe for, og kan være gode “grønne ombud” for menneskene rundt oss, enten vi har formell politisk makt i lokalsamfunnet eller ikke.

Her kan du klikke og lese mer om de ulike aksjonsformene vi anbefaler!

Postkasseleveranse

Utdeling av egenprodusert trykket materiell i postkasser er en veldig fin og enkel måte å komme i kontakt med velgere på. Du kan enkelt bestille løpesedler på app.mdg.no og gå når det passer deg, alene eller sammen med andre i lokallaget. Vi kan målrette et gjennomtenkt budskap direkte mot områder hvor vi tror det bor mange potensielle velgere og vise fram at vi bryr oss om saker som velgerne er opptatt av. Vi kan også be om innspill til aktuelle saker lokalt og nasjonalt.

Hvordan komme i gang

Hvorfor deler dere ut politisk materiell i postkasser merket "nei til uadressert reklame"? Politisk materiell er et unntak fra hva man kan reservere seg mot (som du kan lese om hos Forbrukertilsynet). Det er veldig forståelig at mange likevel oppfatter det som reklame på lik linje som annet som dumper ned i postkassa. Vi foretrekker å snakke med folk ansikt til ansikt, men har rett og slett ikke nok folk til å få snakket direkte med velgere så mye som vi vil, så da er dette et alternativ for å komme i kontakt med folk. Vi velger ut områder hvor vi gjør det ekstra godt ved valg, for å øke sjansene for at de som får materialet synes det er interessant. I tillegg prøver vi å gjøre innholdet relevant for flere enn de som støtter oss. Det vi deler ut er også produsert på miljøvennlig vis.

Kveldsmat

"Kveldsmat" er et lavterskel-opplegg for å skape gode samtaler om (ny) politikk. Dette kan du dra i gang omtrent uten planlegging og koordinering. Bare send en melding i dag til de første du tenker på, så er du i gang!

Fremgangsmåte:

1. Finn ut hvilke(t) tema du vil om du vil snakke med folk om, ut fra hva du vet de er opptatt av.

2. Inviter mennesker du kjenner hjem på kveldsmat, f.eks. rundstykker, vaffel eller grøt. (Du kan selvsagt også samle folk rundt bålet et sted i nærheten av der dere bor, eller på en kafé eller liknende, men tenk at det skal føles litt nært/intimt.) Du kan også invitere med en lokalpolitiker fra MDG eller en fra partiets ledelse, de blir veldig gjerne med på kveldsmat.

3. Skriv/si hva du vil i invitasjonen, men her er et forslag: “Hei! Vil du komme på kveldsmat hos meg på xxxdag klokka xx? MDG har starta med å lage et nytt partiprogram, og for å få mer inspirasjon og ideer tenkte jeg rett og slett diske opp xxx og skravle med noen folk jeg vet har mye bra å komme med. Håper det passer!”

4. Velg ut et passende tema under Programinnspill i Aksjonsappen, velg den undersøkelsen som er mest relevant for det dere snakker om. Du kan også bruke dette som en samtalestarter for å komme i gang! Innspillene som blir sendt inn i appen går til Programkomiteen, og du får aktivitetspoeng 💚

5. Snakk gjerne om politikk så fort dere møtes, men det er ikke nødvendig å ha en agenda eller å ta notater hele tiden. Sett i gang tankene sammen: Hvilke store og små utfordringer ser dere? Hvordan kan de løses, og hvordan kan man få til de løsningene?

6. Mot slutten kan du høre hva folk synes om opplegget, og om de kunne tenke seg å gjøre det igjen eller selv arrangere noe lignende. Kanskje de har lyst til å følge vårt nyhetsbrev (mdg.no/ja)?

7. Ta gjerne bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra de personene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.

Uteprat

Hva kan være grønnere enn å ha en politisk samtale over et bål eller langs en sti? Vi treffer nye mennesker, lytter til deres problemer, drømmer og visjoner, og samler innspill til vår politikk lokalt og for å lage verdens beste og mest inkluderende partiprogram. Ikke forvent hundrevis av gjester på slike arrangementer, men gled dere over at hver enkeltperson som møter opp er en potensiell velger, medlem, politiker, frivillig og tillitsvalgt!

Fremgangsmåte:

1. Finn tid og sted som fungerer for dere: Sett en dato på året hvor du ofte kan stole på været og naturen er på sitt fineste. Bestem dere for et tema som er relevant, se mer under.

2. Bålkos, natursti, skitur fuglekikking - eller noe annet? Det kan være hva som helst dere liker å gjøre utendørs - men helst ikke for krevende fysisk.
Bruk egen kunnskap og ressurspersoner: Har dere noen som kjenner et område veldig godt kan dere invitere til “ukjente stier”, eller fugletitting, eller et særlig vakkert sted å tenne bål. Her er vi i vårt ess :)

3. Bestem dere for hvem dette er for: Har dere lyst å invitere nyankomne flyktinger? Ta kontakt med asylmottak. Er det en tur som dere kan tilrettelegge for eldre? Allier dere med frivilligheten osv.

4. Få med flere fra partiet: Det viktigste er at noen folkevalgte eller tillitsvalgte MDGere lokalt må stå på invitasjonen. Men inviter gjerne med noen fra partiledelsen eller en ekstern person som kan temaet godt: noen fra turfolket, næringslivet, organisasjoner lokalt. Du kan spille inn ønske om besøk til åpne møter og andre aktiviteter i vår ønskeportal

5. Lag en tittel som folk forstår: Vær tydelig på at dette er åpent for alle som vil.

6. Husk alltid å by på litt mat og varm drikke:)

Politiske tema

Møtet bør også ha et politisk tema - og det aller enkleste er å få møtet til å handle om nettopp naturpolitikk. En skog som skal flathugges, en nedbyggingssak, et nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte. Vær tydelig på at folk er velkomne for å komme med sine innspill, problemer og visjoner. Eksempler:

Tips til å få folk til å komme

Sånn får du mest mulig ut av arrangementet

1. Fokusér på at det skal være hyggelig for eksterne deltakere og nye medlemmer, fremfor å snakke med hverandre. Deltakerne skal ha mulighet til å prate, hvis de vil. Legg opp til spørsmål og diskusjon underveis i programmet. Det er lettere for folk å ta ordet i mindre grupper.

2. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon om hvordan de kan bli aktive i partiet, og ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager. Legg gjerne en lapp på solsetene sammen med en løpeseddel. Husk å få samtykke til å bruke kontaktinformasjonen de deler (her er et eksempel).

3. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.

4. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.

Langlesing for de som ønsker det: en grundig beskrivelse av hvordan man arrangerer et møte ute i det fri. .

Folkemøte / åpent møte

Et åpent møte setter fokus på et aktuelt tema som engasjerer mange, og inviterer flere i lokalsamfunnet inn for å belyse saken og gi sine innspill til partiet. Dette er ekstra viktig i en tid da tilliten til demokratiet er lav. Ikke forvent hundrevis av gjester på åpne møter, men gled dere over at hver enkeltperson som møter opp er en potensiell velger, medlem, politiker, frivillig og tillitsvalgt!

Fremgangsmåte:

1. Finn et møtepunkt som fungerer for dere: Har dere oppstartsmøte, årsmøte eller annet i kalenderen så er det lurt å sette av en time eller så til åpent møte. Da blir det mindre merarbeid.

2. Bestem dere for et tema som er relevant NÅ: En nedbyggingssak, et sykehus som skal flyttes, en sportshall som stenges, et naturområde som står i fare, en ny vei eller nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte.

3. Lag en tittel som folk forstår: Folk har lyst til å bidra for lokalsamfunnet, men har liten lyst til å komme på et møte som handler om MDGs interne prosesser. Ikke kall det “programprosess”, men gå rett til kjernen: “Er du for eller mot blystadbrua?”. “Bør Skagåsen bli hyttefelt eller turområde?” “Hva synes DU vi skal gjøre for å inkludere flyktninger i lokalsafunnet?”

4. Få med gode innledere: Det viktigste er at folkevalgte og tillitsvalgte MDGere lokalt må står på invitasjonen. Men inviter gjerne med noen fra partiledelsen eller en ekstern person som kan temaet godt: noen fra turfolket, næringslivet, organisasjoner lokalt. Du kan spille inn ønske om besøk til åpne møter og andre aktiviteter i vår ønskeportal

Politiske tema

Det åpne møtet må handle om tema som er relevant NÅ: En nedbyggingssak, et sykehus som skal flyttes, en sportshall som stenges, et naturområde som står i fare, en ny vei eller nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte. Vær tydelig på at folk er velkomne for å komme med sine innspill, problemer og visjoner. Eksempler:

Tips til å få folk til å komme

Sånn får du mest mulig ut av arrangementet

2. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon i plenum om hvordan de kan bli aktive i partiet. Legg gjerne en lapp på stolsetene (print ut denne) sammen med en løpeseddel, da kan alle som registrerer seg kontaktes av lokallaget. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager.  Ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant.

Langlesing for de som ønsker det: en grundig beskrivelse av hvordan man arrangerer et åpent møte.

Studentkveld

Student-arrangementer er en anledning til å engasjere og aktivisere en gruppe rundt en politisk sak som treffer dem. Her kan vi skape interesse for vår politikk og bidra til å rekruttere folk til både å stemme MDG og bli aktive i partiet!

Fremgangsmåte:

1. Tenk gjennom hvilke studiesteder det er relevant å besøke. Ta kontakt med Grønne Studenter i god tid for å finne ut om det er lokale ressurspersoner man kan samarbeide med.

2. Avklar om andre i lokallaget kan bli med på besøket. Ofte er det fint å ha med hvertfall én lokal MDGer - gjerne kandidater eller politikere. Har du lyst til å ha med deg en nasjonal politiker? Du kan spille inn ønske om besøk til studentarrangementer og andre aktiviteter i vår ønskeportal.

4. Book et egnet lokale på campus eller et annet sted hvor det er naturlig/enkelt for studenter å møtes. Noen ganger må arrangementet gjøres i samarbeid med en studentforening for å få tilgang til å leie/låne lokaler. Finn et lokale som er lite nok, slik at man får en intim setting hvor det er naturlig for flere å delta i samtalen. Arrangementet kan også gjennomføres på stranda, i parken, rundt et bål osv.

5. Start markedsføringen av arrangementet: sjekk hvor studentene faktisk er, både digitalt og fysisk. Bruk flere kanaler: sosiale nettverk, plakater på oppslagstavler, Facebook-grupper eller info via studentforeninger? Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer

Politiske tema

Ikke ta utgangspunkt i deg selv, men velg et politisk tema som studentene er opptatt av. Gjør grundig research, snakk med målgruppa. Folk deltar ikke for å gi noe nyttig til MDG, men for å få noe tilbake:

Sånn får du mest mulig ut av arrangementet

1. En student-kveld kan være i ulike formater, f.eks:

2. Gjør arrangementet lav-terskel og sosialt, det bør ikke minne om enda en forelesning. Deltakerne skal ha mulighet til å prate, hvis de vil. Legg opp til spørsmål og diskusjon underveis i programmet. Det er lettere for folk å ta ordet i mindre grupper.

3. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon i plenum om hvordan de kan bli aktive i partiet. Legg gjerne en lapp på stolsetene (print ut denne) sammen med en løpeseddel, da kan alle som registrerer seg kontaktes av lokallaget. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager.  Ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant.

4. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.

5. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.

Husbesøk

Vi går på husbesøk hos innbyggere i utvalgte områder der vi spør dem om hva de mener om konkrete saker, eller om hva som er viktig for folk i deres hverdag. Det er lurt å finne lokale saker som vi vet engasjerer. Å høre budskapet ansikt til ansikt gjør større inntrykk enn å lese om MDG eller se en plakat. Sjansen for å vurdere å stemme MDG øker markant blant dem vi har hatt kontakt med ansikt til ansikt.

Se video – Grunnkurs: Husbesøk

Stand og gateaksjoner

Hva? Vi stiller oss opp på et offentlig sted for å komme i kontakt med folk. Du trenger ikke ha en fysisk stand, denne aksjonsformen handler om å oppsøke folk vi kan prate med i en hyggelig setting.

Hvorfor? Man kan få gode ansikt til ansikt-samtaler med innbyggere, særlig hvis man velger plassering med omhu og legger opp til å snakke med- og få innspill fra folk, og ikke bare står og deler ut ting, for eksempel. Å høre budskapet ansikt til ansikt gjør større inntrykk enn å lese om MDG eller se en plakat. Det gir også synlighet som minner folk om at vi finnes i kommunen deres. Denne aksjonsformen er svært godt egnet på arrangementer hvor vi vet det er mange folk som liker oss, eksempel arrangement i forbindelse med sykkelens dag.

Takkeaksjon

Hva?
Vi takker folk for at de sykler, går, tar bussen/toget/trikken/båten med plakater og heiarop.

Hvorfor?
Det sprer glede og viser oss fra en positiv side. Vi ønsker å vise hva vi sier ja til, ikke bare hva vi er imot, og dette er en fin måt å vise det veldig praktisk på.

Hvordan?
Vi stiller oss opp et sted vi vet at det er en del folk, gjerne i rushtida for å treffe på flest mulig, og heier/jubler/takker idet de sykler/går forbi. Vi stiller oss opp på en slik måte at vi er godt synlige, uten å være i veien. Vi skal ikke skape farlige situasjoner i trafikken. Plakatmaler ligger her.

Foreninger

Møter med foreninger og organisasjoner gir oss mulighet til å lære mer om ulike aktører, hente innspill til politikk og kommunisere konkret med deler av sivilsamfunnet rundt deres behov. Passer for lokalpolitikere, men kan gjerne gjøres av andre MDG’ere som vil lære mer!

Fremgangsmåte:

1. Tenk gjennom hvilke foreninger det er relevant å besøke.

2. Avklar om andre i lokallaget kan bli med på besøket. Ofte er det fint å ha med hvertfall én lokal MDGer - gjerne kandidater eller politikere. Har du noe du vil vise frem i ditt lokalsamfunn for en nasjonal politiker? Du kan spille inn ønske om besøk til foreningsbesøk og andre aktiviteter i vår ønskeportal

3. Spør foreningen om de kan ta imot besøk + tema/bestilling dere ønsker å snakke om + klokkeslett. Send gjerne en e-post først (eksempel under), men det er lurt å ringe en dag eller to senere for å følge opp!

Sånn får du mest mulig ut av besøket

1. Få i gang en god samtale med de du møter, feks om:

2. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.

3. Opprett et kontaktpunkt i partiet som bedriften kan forholde seg til, for fremtidige innspill og dialog.

4. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at MDG kan bruke bildene.

Forslag til mail du kan sende:

“Emne: MDG ønsker deres innspill til arbeidet med vårt nye program

Hei,

Jeg kontakter deg i forbindelse med at Miljøpartiet De Grønne i xx gjerne vil besøke deres forening/organisasjon for å lære mer om hva dere holder på med, og få innspill til vår egen politikk fra aktører som dere. (evt: Vi får også med oss politiker X som er på besøk denne dagen).

Besøket er særlig aktuelt på grunn av xx, og vi tror at det å få besøkt dere kan gi oss inspirasjon og viktige synspunkter i denne saken.

Vi lurer derfor på om det kunne være aktuelt å få til et besøk hvor vi kan få en innføring i hva dere driver med og kanskje en befaring hvis det er et særlig aktuelt sted i lokalmiljøet dere tenker vi bør møtes. Vi vil gjerne møte ledelsen og også få mulighet til å prate med vanlige frivillige og eventuelle brukere av tilbudene deres, om det er i orden. Om dere vil forberede noen konkrete innspill til politiske saker vi kan ta med oss videre politisk etter besøket, er det også helt supert.

Hører gjerne fra dere, og håper vi kan få det til.

Med vennlig hilsen xx"

Bedriftsbesøk

Bedriftsbesøk gir oss mulighet til å lære mer om ulike næringer, hente innspill til politikk og kommunisere konkret med bransjen rundt deres behov. Passer for lokalpolitikere, men kan også gjøres av andre MDG’ere som vil lære mer!

Fremgangsmåte:

1. Tenk gjennom hvilke bedrifter/arbeidsplasser det er relevant å besøke.

2. Avklar om andre i lokallaget kan bli med på besøket. Ofte er det fint å ha med hvertfall én lokal MDGer - gjerne kandidater eller politikere. Har du noe du vil vise frem i ditt lokalsamfunn for en nasjonal politiker? Du kan spille inn ønske om besøk til bedriftsbesøk og andre aktiviteter i vår ønskeportal

3. Spør bedriften om de kan ta imot besøk + tema/bestilling dere ønsker å snakke om + klokkeslett. Send gjerne en e-post først (eksempel under), men det er lurt å ringe en dag eller to senere for å følge opp!

Sånn får du mest mulig ut av besøket

1. Få i gang en god samtale med de du møter, feks om:

4. Ta bilde og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra bedriften og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at MDG kan bruke bildene.

Forslag til mail du kan sende:

“MDG ønsker deres innspill til arbeidet med vårt nye program”

Hei,

Jeg kontakter deg i forbindelse med at Miljøpartiet De Grønne i xx gjerne vil besøke deres bedrift for å lære mer om hva dere holder på med, og få innspill til vår egen politikk fra næringslivsaktører som dere. (evt: Vi får også med oss politiker X som er på besøk denne dagen).

Vi lurer derfor på om det kunne være aktuelt å få til et besøk hvor vi kan få en innføring i hva dere driver med og en befaring der dere opererer. Vi vil gjerne møte ledelsen og også få mulighet til å prate med vanlige ansatte, om det er i orden. Om dere vil forberede noen konkrete innspill til momenter vi kan ta med oss videre politisk etter besøket, er det også helt supert.

Hører gjerne fra dere, og håper vi kan få det til.

Med vennlig hilsen xx