Aksjoner og kampanjer
Innhold
Kampanjer
Alle lokallag og frivillige inviteres månedlig til å bli med på felles kampanjeuker hvor vi går ut, lytter til folk og gjør den gode, solidariske og grønne politikken vår synlig i lokalsamfunnet. Partiledelsen rundt for å møte folk og aksjonere sammen med deg. Du kan be om besøk til ditt arrangement her.
Finn et spennende tema og ta kontakt med innbyggere i ditt nabolag! Velg fra menyen over, eller finn på noe helt annet.
For enkeltpersoner anbefaler vi: Kveldsmat eller postkasseleveranse
For lokallag anbefaler vi: Kveldsmat for mindre gruppe eller åpent treff for større gruppe
Kampanjemåneder 2024. Nye ressurser som blir laget til kampanjemånedene blir lagt ut her, og kan benyttes hele året. Her får du mange gode tips til å komme i gang med innbyggerkontakt, du kan lese om de ulike aktivitetsformene og hvilke ressurser vi har tilgjengelig. Du vil finne løpesedler, samtalestartere og innspillsmottak i Aksjonsappen vår.
Kampanjeperioder 2024
Januar: Næringsliv
Februar og mars: Natur
April og mai: Klima
Juni, juli og august: Arbeidstid
September og oktober: Klima: olje
November og desember: Klima: samferdsel
Kampanjeperioder 2025
Kommer
Aktuell kampanje: Olje og klima
Aksjoner
Hvorfor aksjoner? Vi skal både lage nytt program og få ut budskapet vårt før neste valg. Det kan vi bare få til ved å være i en konstant samtale med resten av samfunnet. Innspillene og innsikten vi får når vi snakker med folk gjør politikken vår bedre og mer treffende for alle vi kjemper for. Dessuten får vi møtt mange flere potensielle velgere, og det er det absolutt mest effektive for å få tillit blant flere.
Hvem kan vi snakke med? Naboen, svigermor, innbyggere der du bor, bedrifter, organisasjoner, foreldreutvalget, han i kassa på Rema.
Hva snakker vi om? En kombinasjon av nære saker som folk brenner for lokalt, viktige nasjonale temaer og spesifikke spørsmål partiet trenger innspill på for å lage et godt nasjonalt program for 2025-2029.
Hvordan gjør vi det? Vi kan møte folk på mange forskjellige måter: Ledelsen skal reise mye og treffe partimedlemmer, foreninger og forhåpentligvis mange nye mennesker. Samtidig fortsetter vi med invitasjoner til felles aksjonsdager hver måned. Alle i partiet oppfordres til å arrangere aktiviteter, alt fra å dele ut brosjyre, invitere til bålkos eller til store folkemøter, og for disse konseptene blir det laget egne “oppskrifter” du finner i menyen på denne siden. Du finner løpesedler, samtalestartere og innspillsmottak i Aksjonsappen vår.
Hva oppnår vi? Når vi snakker med folk blir vi rett og slett mer relevante. Vi i partiet mener selvfølgelig at vi allerede har verdens beste politikk, men den blir enda bedre når flere får høre om den og kan gi innspill. Vi får høre mer om hva folk er opptatt av og hva vi bør kjempe for, og kan være gode “grønne ombud” for menneskene rundt oss, enten vi har formell politisk makt i lokalsamfunnet eller ikke.
Under kan du klikke og lese mer om de ulike aksjonsformene vi anbefaler!
Postkasseleveranse
Utdeling av egenprodusert trykket materiell i postkasser er en veldig fin og enkel måte å komme i kontakt med velgere på. Du kan enkelt bestille løpesedler på app.mdg.no og gå når det passer deg, alene eller sammen med andre i lokallaget. Vi kan målrette et gjennomtenkt budskap direkte mot områder hvor vi tror det bor mange potensielle velgere og vise fram at vi bryr oss om saker som velgerne er opptatt av. Vi kan også be om innspill til aktuelle saker lokalt og nasjonalt.
Hvordan komme i gang
Ferdiglaget materiell til utdeling kan du bestille i aksjonsappen
Vil du lage ditt eget, finner du maler i Figma her
Bruk rodekart i app.mdg.no hvor du kan finne områder å gå i.
Del ut i postkasser alene eller sammen med en venn, eller sett det opp som en fellesaksjon og avtal noe sosialt i etterkant.
Et sprekt alternativ: Gjør det til en treningsøkt og jogg roden.
Registerer i aksjonsappen hvor du har delt ut materiellet.
Hvorfor deler dere ut politisk materiell i postkasser merket "nei til uadressert reklame"? Politisk materiell er et unntak fra hva man kan reservere seg mot (som du kan lese om hos Forbrukertilsynet). Det er veldig forståelig at mange likevel oppfatter det som reklame på lik linje som annet som dumper ned i postkassa. Vi foretrekker å snakke med folk ansikt til ansikt, men har rett og slett ikke nok folk til å få snakket direkte med velgere så mye som vi vil, så da er dette et alternativ for å komme i kontakt med folk. Vi velger ut områder hvor vi gjør det ekstra godt ved valg, for å øke sjansene for at de som får materialet synes det er interessant. I tillegg prøver vi å gjøre innholdet relevant for flere enn de som støtter oss. Det vi deler ut er også produsert på miljøvennlig vis.
Stand og gateaksjoner
Hva? Vi stiller oss opp på et offentlig sted for å komme i kontakt med folk. Du trenger ikke ha en fysisk stand, denne aksjonsformen handler om å oppsøke folk vi kan prate med i en hyggelig setting.
Hvorfor? Man kan få gode ansikt til ansikt-samtaler med innbyggere, særlig hvis man velger plassering med omhu og legger opp til å snakke med- og få innspill fra folk, og ikke bare står og deler ut ting, for eksempel. Å høre budskapet ansikt til ansikt gjør større inntrykk enn å lese om MDG eller se en plakat. Det gir også synlighet som minner folk om at vi finnes i kommunen deres. Denne aksjonsformen er svært godt egnet på arrangementer hvor vi vet det er mange folk som liker oss, eksempel arrangement i forbindelse med sykkelens dag.
Hvordan komme i gang
Velg et sted å stå hvor dere tror det er mange potensielle MDGere. Det kan være i et populært turområde, på en musikkfestival, når det er bondens marked på torget, eller andre plasser dere møter folk som typisk kan være nysgjerrige på og vennlig innstilt til grønn politikk.
Søk om lov til å ha stand på det tidspunktet dere ønsker, dersom det er søknadspliktig. Coop-butikker har for eksempel et eget søknadsskjema, og i noen byer må man søke kommunen om å stille seg opp i sentrum. Sjekk ut hvordan det er i din kommune.
Sørg for synlighet, for eksempel med t-skjorter, strandflagg, buttons, og lignende. NB: Spør arrangør først, mange arrangører ønsker ikke synlige politiske partier tilstede.
Planlegg for interaktivitet! Her er det bare å være kreativ. Noen eksempler:
Hva skal vi snakke om? I appen har vi en rekke spørreundersøkelser du kan velge mellom. Du kan også enkelt lage din egen lokale undersøkelse. Skriv svarene rett inn i appen eller print ut undersøkelsen og noter på papir.
Bruk plakater som folk kan klistre på klistremerker på for å gi innspill til noe (f. eks. “sett en stjerne på kartet der du vil ha bedre sykkelparkering”).
Ha gjerne med leker som barn kan leke med mens foreldrene snakker med dere.
Undersøkelse i papirformat for lokallag i posisjon ELLER i opposisjon
Interaktive plakater som kan printes i A3 finner du her
Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer.
Kveldsmat
"Kveldsmat" er et lavterskel-opplegg for å skape gode samtaler om (ny) politikk. Dette kan du dra i gang omtrent uten planlegging og koordinering. Bare send en melding i dag til de første du tenker på, så er du i gang!
Fremgangsmåte:
1. Finn ut hvilke(t) tema du vil om du vil snakke med folk om, ut fra hva du vet de er opptatt av.
2. Inviter mennesker du kjenner hjem på kveldsmat, f.eks. rundstykker, vaffel eller grøt. (Du kan selvsagt også samle folk rundt bålet et sted i nærheten av der dere bor, eller på en kafé eller liknende, men tenk at det skal føles litt nært/intimt.) Du kan også invitere med en lokalpolitiker fra MDG eller en fra partiets ledelse, de blir veldig gjerne med på kveldsmat.
3. Skriv/si hva du vil i invitasjonen, men her er et forslag: “Hei! Vil du komme på kveldsmat hos meg på xxxdag klokka xx? MDG har starta med å lage et nytt partiprogram, og for å få mer inspirasjon og ideer tenkte jeg rett og slett diske opp xxx og skravle med noen folk jeg vet har mye bra å komme med. Håper det passer!”
4. Velg ut et passende tema under Programinnspill i Aksjonsappen, velg den undersøkelsen som er mest relevant for det dere snakker om. Du kan også bruke dette som en samtalestarter for å komme i gang! Innspillene som blir sendt inn i appen går til Programkomiteen, og du får aktivitetspoeng 💚
5. Snakk gjerne om politikk så fort dere møtes, men det er ikke nødvendig å ha en agenda eller å ta notater hele tiden. Sett i gang tankene sammen: Hvilke store og små utfordringer ser dere? Hvordan kan de løses, og hvordan kan man få til de løsningene?
6. Mot slutten kan du høre hva folk synes om opplegget, og om de kunne tenke seg å gjøre det igjen eller selv arrangere noe lignende. Kanskje de har lyst til å følge vårt nyhetsbrev (mdg.no/ja)?
7. Ta gjerne bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra de personene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.
Husbesøk
Vi går på husbesøk hos innbyggere i utvalgte områder der vi spør dem om hva de mener om konkrete saker, eller om hva som er viktig for folk i deres hverdag. Det er lurt å finne lokale saker som vi vet engasjerer. Å høre budskapet ansikt til ansikt gjør større inntrykk enn å lese om MDG eller se en plakat. Sjansen for å vurdere å stemme MDG øker markant blant dem vi har hatt kontakt med ansikt til ansikt.
Se video – Grunnkurs: Husbesøk
Hvordan komme i gang
Gå inn på app.mdg.no!
Trykk på “Husbesøk med undersøkelse i appen”
Hvor skal du gå? I appen finner du oversikt over de mest MDG-vennlige områdene i kommunen ved å trykke på “Finn rode i katalogen”.
Når du har valgt ut noen roder kan du printe dem ut ved å åpne app.mdg.no i nettleser på datamaskin, klikke deg inn på roden og laste den ned som pdf.
Hva skal vi snakke om? I appen har vi en rekke spørreundersøkelser du kan velge mellom. Du kan også enkelt lage din egen lokale undersøkelse. Skriv svarene rett inn i appen eller print ut undersøkelsen og noter på papir.
Hva om de ikke åpner? Du kan legge en løpeseddel i postkassen, f.eks om en pågående kampanje (bestilles i butikken i appen) eller valgkampmateriell fra ditt fylke.
Ta med t-skjorter/ordensbånd og store buttons sånn at det er synlig hvem dere representerer. Ta med utskrift av rodekart, og penner og clipboards hvis dere skal bruke spørreundersøkelser på papir.
Ha et oppmøtested hvor dere kan samles og ta en gjennomgang av dagens spørreundersøkelse, pitch og eventuelle saker som er aktuelle i lokalmiljøet.
Del dere i par (evt. én gruppe på tre hvis det er oddetall) og gi én rode til hver gruppe.
Bruk 1-2 timer på husbesøk før alle møtes igjen – gjerne på en sosial møteplass hvor dere kan ha det litt hyggelig og dele erfaringer fra runden.
Ring nødnummeret 112 dersom du føler deg truet og trenger øyeblikkelig hjelp. Husk at vi har rutiner for sikkerhet og håndtering av trusler og hets.
Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer.
Uteprat
Hva kan være grønnere enn å ha en politisk samtale over et bål eller langs en sti? Vi treffer nye mennesker, lytter til deres problemer, drømmer og visjoner, og samler innspill til vår politikk lokalt og for å lage verdens beste og mest inkluderende partiprogram. Ikke forvent hundrevis av gjester på slike arrangementer, men gled dere over at hver enkeltperson som møter opp er en potensiell velger, medlem, politiker, frivillig og tillitsvalgt!
Fremgangsmåte:
1. Finn tid og sted som fungerer for dere: Sett en dato på året hvor du ofte kan stole på været og naturen er på sitt fineste. Bestem dere for et tema som er relevant, se mer under.
2. Bålkos, natursti, skitur fuglekikking - eller noe annet? Det kan være hva som helst dere liker å gjøre utendørs - men helst ikke for krevende fysisk.
Bruk egen kunnskap og ressurspersoner: Har dere noen som kjenner et område veldig godt kan dere invitere til “ukjente stier”, eller fugletitting, eller et særlig vakkert sted å tenne bål. Her er vi i vårt ess :)
3. Bestem dere for hvem dette er for: Har dere lyst å invitere nyankomne flyktinger? Ta kontakt med asylmottak. Er det en tur som dere kan tilrettelegge for eldre? Allier dere med frivilligheten osv.
4. Få med flere fra partiet: Det viktigste er at noen folkevalgte eller tillitsvalgte MDGere lokalt må stå på invitasjonen. Men inviter gjerne med noen fra partiledelsen eller en ekstern person som kan temaet godt: noen fra turfolket, næringslivet, organisasjoner lokalt. Du kan spille inn ønske om besøk til åpne møter og andre aktiviteter i vår ønskeportal.
5. Lag en tittel som folk forstår: Vær tydelig på at dette er åpent for alle som vil.
6. Husk alltid å by på litt mat og varm drikke:)
Politiske tema
Møtet bør også ha et politisk tema - og det aller enkleste er å få møtet til å handle om nettopp naturpolitikk. En skog som skal flathugges, en nedbyggingssak, et nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte. Vær tydelig på at folk er velkomne for å komme med sine innspill, problemer og visjoner. Eksempler:
“Bli med MDG på bålkos i Gullemarka: Skal vi asfaltere eller bevare for fremtiden?”. Særlig relevant for turfolket. DNT, speidergrupper og så videre
“Skitur og opprop for å redde Væringstoppen: Hvordan kan vi stanse utbyggingen?”
Bli med Jon Lurås på fuglekikking i Løten: Hvor mange fuglearter står i fare for å forsvinne for godt, og hva kan vi gjøre med det?”
“MDG inviterer til stitur til ukjente perler i Larvikmarka"
Tips til å få folk til å komme
Inviter de som allerede bryr seg om saken. Alle MDG-ere skal selvfølgelig inviteres, helst personlig per telefon. Men handler det om natur så bør dere også invitere DNT, lokale naturvernere, turfolket og så videre. Handler det om næringsliv så inviterer dere bedriftene. Handler det om solidaritet så bør dere få med frivilligheten. Og så videre.
Lag et event på Facebook. Bruk lokallagets Facebookside til å opprette arrangementet. Da blir det tydelig hvem som er arrangør. Gjør arrangementet åpent for alle. Bruk et bilde som virker inviterende. Få alle du kjenner til å trykke “skal” eller “interessert” så raskt som mulig etter at arrangementet er opprettet. Send feks arrangementet på messenger til alle i styret og få dem til å invitere videre. Dette bidrar mye til at potensielle gjester får se arrangementet.
Tips “det skjer” i lokalavisa. Si fra til avisa, så får dere en notis om at eventet skjer.
Bruk nettverket deres. Del med alle venner og bekjente, og be dem dele videre. Har dere en ekstern innleder er det lurt å be dem dele i sine kanaler.
Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer.
Sånn får du mest mulig ut av arrangementet
1. Fokusér på at det skal være hyggelig for eksterne deltakere og nye medlemmer, fremfor å snakke med hverandre. Deltakerne skal ha mulighet til å prate, hvis de vil. Legg opp til spørsmål og diskusjon underveis i programmet. Det er lettere for folk å ta ordet i mindre grupper.
2. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon om hvordan de kan bli aktive i partiet, og ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager. Legg gjerne en lapp på solsetene sammen med en løpeseddel. Husk å få samtykke til å bruke kontaktinformasjonen de deler (her er et eksempel).
3. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.
4. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.
Langlesing for de som ønsker det: en grundig beskrivelse av hvordan man arrangerer et møte ute i det fri. .
Folkemøte / åpent møte
Et åpent møte setter fokus på et aktuelt tema som engasjerer mange, og inviterer flere i lokalsamfunnet inn for å belyse saken og gi sine innspill til partiet. Dette er ekstra viktig i en tid da tilliten til demokratiet er lav. Ikke forvent hundrevis av gjester på åpne møter, men gled dere over at hver enkeltperson som møter opp er en potensiell velger, medlem, politiker, frivillig og tillitsvalgt!
Fremgangsmåte:
1. Finn et møtepunkt som fungerer for dere: Har dere oppstartsmøte, årsmøte eller annet i kalenderen så er det lurt å sette av en time eller så til åpent møte. Da blir det mindre merarbeid.
2. Bestem dere for et tema som er relevant NÅ: En nedbyggingssak, et sykehus som skal flyttes, en sportshall som stenges, et naturområde som står i fare, en ny vei eller nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte.
3. Lag en tittel som folk forstår: Folk har lyst til å bidra for lokalsamfunnet, men har liten lyst til å komme på et møte som handler om MDGs interne prosesser. Ikke kall det “programprosess”, men gå rett til kjernen: “Er du for eller mot blystadbrua?”. “Bør Skagåsen bli hyttefelt eller turområde?” “Hva synes DU vi skal gjøre for å inkludere flyktninger i lokalsafunnet?”
4. Få med gode innledere: Det viktigste er at folkevalgte og tillitsvalgte MDGere lokalt må står på invitasjonen. Men inviter gjerne med noen fra partiledelsen eller en ekstern person som kan temaet godt: noen fra turfolket, næringslivet, organisasjoner lokalt. Du kan spille inn ønske om besøk til åpne møter og andre aktiviteter i vår ønskeportal.
Politiske tema
Det åpne møtet må handle om tema som er relevant NÅ: En nedbyggingssak, et sykehus som skal flyttes, en sportshall som stenges, et naturområde som står i fare, en ny vei eller nytt hyttefelt - Ta utgangspunkt i noe som skjer i lokalpolitikken nå. Da vet dere folk er engasjerte. Vær tydelig på at folk er velkomne for å komme med sine innspill, problemer og visjoner. Eksempler:
“Gullemarka: Skal den bygges ned eller bevares som naturområde? MDG inviterer til åpent møte”. Særlig relevant for turfolket. DNT, speidergrupper og så videre
Åpent møte med MDG: Hvordan skal vi gjøre Narviks næringsliv sirkulært” Særlig relevant for bedrifter og næringlivsfolka.
Åpent møte med MDG: Utenforskap eller et lokalsamfunn for alle”. Særlig relevant for fagforeninger, frivillige organisasjoner, idretten og så videre.
Tips til å få folk til å komme
Inviter de som allerede bryr seg om saken. Alle MDG-ere skal selvfølgelig inviteres, helst personlig per telefon. Men handler det om natur så bør dere også invitere DNT, lokale naturvernere, turfolket og så videre. Handler det om næringsliv så inviterer dere bedriftene. Handler det om solidaritet så bør dere få med frivilligheten. Og så videre.
Lag et event på Facebook. Bruk lokallagets Facebookside til å opprette arrangementet. Da blir det tydelig hvem som er arrangør. Gjør arrangementet åpent for alle. Bruk et bilde som virker inviterende. Få alle du kjenner til å trykke “skal” eller “interessert” så raskt som mulig etter at arrangementet er opprettet. Send feks arrangementet på messenger til alle i styret og få dem til å invitere videre. Dette bidrar mye til at potensielle gjester får se arrangementet.
Tips “det skjer” i lokalavisa. Si fra til avisa, så får dere en notis om at eventet skjer.
Bruk nettverket deres. Del med alle venner og bekjente, og be dem dele videre. Har dere en ekstern innleder er det lurt å be dem dele i sine kanaler.
Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer.
Sånn får du mest mulig ut av arrangementet
1. Fokusér på at det skal være hyggelig for eksterne deltakere og nye medlemmer, fremfor å snakke med hverandre. Deltakerne skal ha mulighet til å prate, hvis de vil. Legg opp til spørsmål og diskusjon underveis i programmet. Det er lettere for folk å ta ordet i mindre grupper.
2. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon i plenum om hvordan de kan bli aktive i partiet. Legg gjerne en lapp på stolsetene (print ut denne) sammen med en løpeseddel, da kan alle som registrerer seg kontaktes av lokallaget. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager. Ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant.
3. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.
4. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.
Langlesing for de som ønsker det: en grundig beskrivelse av hvordan man arrangerer et åpent møte.
Studentkveld
Student-arrangementer er en anledning til å engasjere og aktivisere en gruppe rundt en politisk sak som treffer dem. Her kan vi skape interesse for vår politikk og bidra til å rekruttere folk til både å stemme MDG og bli aktive i partiet!
Fremgangsmåte:
1. Tenk gjennom hvilke studiesteder det er relevant å besøke. Ta kontakt med Grønne Studenter i god tid for å finne ut om det er lokale ressurspersoner man kan samarbeide med.
2. Avklar om andre i lokallaget kan bli med på besøket. Ofte er det fint å ha med hvertfall én lokal MDGer - gjerne kandidater eller politikere. Har du lyst til å ha med deg en nasjonal politiker? Du kan spille inn ønske om besøk til studentarrangementer og andre aktiviteter i vår ønskeportal.
4. Book et egnet lokale på campus eller et annet sted hvor det er naturlig/enkelt for studenter å møtes. Noen ganger må arrangementet gjøres i samarbeid med en studentforening for å få tilgang til å leie/låne lokaler. Finn et lokale som er lite nok, slik at man får en intim setting hvor det er naturlig for flere å delta i samtalen. Arrangementet kan også gjennomføres på stranda, i parken, rundt et bål osv.
5. Start markedsføringen av arrangementet: sjekk hvor studentene faktisk er, både digitalt og fysisk. Bruk flere kanaler: sosiale nettverk, plakater på oppslagstavler, Facebook-grupper eller info via studentforeninger? Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer.
Politiske tema
Ikke ta utgangspunkt i deg selv, men velg et politisk tema som studentene er opptatt av. Gjør grundig research, snakk med målgruppa. Folk deltar ikke for å gi noe nyttig til MDG, men for å få noe tilbake:
Tradisjonelle studentsaker som studiestøtte, mental helse, klima, fremtidens arbeidsliv, studentboliger og studieplasser er et trygt valg, men tilbys også av mange andre aktører?
Aktuelle saker i studentenes nærmiljøer eller andre lokale saker som skaper mye oppmerksomhet blant studenter.
Utdanning som en del av større samfunnsspørsmål:
Hvordan kan x utdanning brukes til å utgjøre en positiv forskjell?
Hvordan kan akademia påvirke næringslivet i x retning?
Hva kan mitt universitet/høyskole gjøre for å bidra til en bedre verden?
Hvilke prioriteringer bør politikerne gjøre innenfor høyere utdanning i årene fremover?
Sånn får du mest mulig ut av arrangementet
1. En student-kveld kan være i ulike formater, f.eks:
panelsamtale med folk som har ulike synsvinkler på tema
flere korte foredrag fra ulike bidragsytere på 5-10 min
2. Gjør arrangementet lav-terskel og sosialt, det bør ikke minne om enda en forelesning. Deltakerne skal ha mulighet til å prate, hvis de vil. Legg opp til spørsmål og diskusjon underveis i programmet. Det er lettere for folk å ta ordet i mindre grupper.
3. Gi tydelig og lett tilgjengelig informasjon i plenum om hvordan de kan bli aktive i partiet. Legg gjerne en lapp på stolsetene (print ut denne) sammen med en løpeseddel, da kan alle som registrerer seg kontaktes av lokallaget. Vær konkrete og fortell om neste arrangement i laget som nye kan bli med på, helst innen 14 dager. Ha en eller flere ansvarspersoner som passer på at alle som viser interesse får personlig oppfølging under selve kvelden og i etterkant.
4. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.
5. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at du og MDG kan bruke bildene.
Takkeaksjon
Hva?
Vi takker folk for at de sykler, går, tar bussen/toget/trikken/båten med plakater og heiarop.
Hvorfor?
Det sprer glede og viser oss fra en positiv side. Vi ønsker å vise hva vi sier ja til, ikke bare hva vi er imot, og dette er en fin måt å vise det veldig praktisk på.
Hvordan?
Vi stiller oss opp et sted vi vet at det er en del folk, gjerne i rushtida for å treffe på flest mulig, og heier/jubler/takker idet de sykler/går forbi. Vi stiller oss opp på en slik måte at vi er godt synlige, uten å være i veien. Vi skal ikke skape farlige situasjoner i trafikken. Plakatmaler ligger her.
Her kan du lese mer om hvordan man mobiliserer godt til arrangementer.
Foreninger
Møter med foreninger og organisasjoner gir oss mulighet til å lære mer om ulike aktører, hente innspill til politikk og kommunisere konkret med deler av sivilsamfunnet rundt deres behov. Passer for lokalpolitikere, men kan gjerne gjøres av andre MDG’ere som vil lære mer!
Fremgangsmåte:
1. Tenk gjennom hvilke foreninger det er relevant å besøke.
Sitter den lokale politikeren i en spesiell komité eller jobber hen med et spesielt fagfelt?
Er det noen foreninger eller sosiale satsinger dere er veldig stolte av, eller vil lære mer om selv?
Er det noen aktører dere kunne tenke dere å alliere dere tettere med i tiden fremover.
Det kan f.eks. være fagforeninger, idrettslag, miljøorganisasjoner, DNT og andre turlag, filmklubb, teaterlag, Sanitetskvinnene, Bygdekvinnelaget, Røde Kors, Kirkens Bymisjon, Birdlife, jeger- og fiskerlag, korps, båtforeninger, velforeninger osv.
2. Avklar om andre i lokallaget kan bli med på besøket. Ofte er det fint å ha med hvertfall én lokal MDGer - gjerne kandidater eller politikere. Har du noe du vil vise frem i ditt lokalsamfunn for en nasjonal politiker? Du kan spille inn ønske om besøk til foreningsbesøk og andre aktiviteter i vår ønskeportal.
3. Spør foreningen om de kan ta imot besøk + tema/bestilling dere ønsker å snakke om + klokkeslett. Send gjerne en e-post først (eksempel under), men det er lurt å ringe en dag eller to senere for å følge opp!
Sånn får du mest mulig ut av besøket
1. Få i gang en god samtale med de du møter, feks om:
hva skal til for at de kan opprettholde tilbudet sitt/nå ut til flere?
hvilke utfordringer møter de når de forsøker å drive mer bærekraftig?
hvilke innovasjoner/satsinger er de mest stolte av?
hvilken rolle spiller foreningen i lokalsamfunnet?
2. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.
3. Opprett et kontaktpunkt i partiet som bedriften kan forholde seg til, for fremtidige innspill og dialog.
4. Ta bilder underveis og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra foreningen og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at MDG kan bruke bildene.
Forslag til mail du kan sende:
“Emne: MDG ønsker deres innspill til arbeidet med vårt nye program
Hei,
Jeg kontakter deg i forbindelse med at Miljøpartiet De Grønne i xx gjerne vil besøke deres forening/organisasjon for å lære mer om hva dere holder på med, og få innspill til vår egen politikk fra aktører som dere. (evt: Vi får også med oss politiker X som er på besøk denne dagen).
Besøket er særlig aktuelt på grunn av xx, og vi tror at det å få besøkt dere kan gi oss inspirasjon og viktige synspunkter i denne saken.
Vi lurer derfor på om det kunne være aktuelt å få til et besøk hvor vi kan få en innføring i hva dere driver med og kanskje en befaring hvis det er et særlig aktuelt sted i lokalmiljøet dere tenker vi bør møtes. Vi vil gjerne møte ledelsen og også få mulighet til å prate med vanlige frivillige og eventuelle brukere av tilbudene deres, om det er i orden. Om dere vil forberede noen konkrete innspill til politiske saker vi kan ta med oss videre politisk etter besøket, er det også helt supert.
Hører gjerne fra dere, og håper vi kan få det til.
Med vennlig hilsen xx"
Bedriftsbesøk
Bedriftsbesøk gir oss mulighet til å lære mer om ulike næringer, hente innspill til politikk og kommunisere konkret med bransjen rundt deres behov. Passer for lokalpolitikere, men kan også gjøres av andre MDG’ere som vil lære mer!
Fremgangsmåte:
1. Tenk gjennom hvilke bedrifter/arbeidsplasser det er relevant å besøke.
Sitter den lokale politikeren i en spesiell komité eller jobber hen med et spesielt fagfelt?
Er det noen bedrifter eller sosiale satsinger dere er veldig stolte av, eller vil lære mer om selv?
Er det noen aktører dere kunne tenke dere å alliere dere tettere med i tiden fremover.
Det kan være gårder, lokale utsalg/butikker, industribedrifter, næringslivsklynger, interesseorganisasjoner, prosjektledere m.m
2. Avklar om andre i lokallaget kan bli med på besøket. Ofte er det fint å ha med hvertfall én lokal MDGer - gjerne kandidater eller politikere. Har du noe du vil vise frem i ditt lokalsamfunn for en nasjonal politiker? Du kan spille inn ønske om besøk til bedriftsbesøk og andre aktiviteter i vår ønskeportal.
3. Spør bedriften om de kan ta imot besøk + tema/bestilling dere ønsker å snakke om + klokkeslett. Send gjerne en e-post først (eksempel under), men det er lurt å ringe en dag eller to senere for å følge opp!
Sånn får du mest mulig ut av besøket
1. Få i gang en god samtale med de du møter, feks om:
hva skal til for at de kan drive mer lønnsomt/skape flere arbeidsplasser?
hvilke utfordringer møter de når de forsøker å drive mer bærekraftig?
hvilke innovasjoner i bransjen er de mest stolte av?
hva gjør dere for å være en god arbeidsplass og bidra til lokalsamfunnet?
hvordan kan MDG og bedriften samarbeide nå og i fremtiden til det beste for næringslivet og miljøet?
2. Samle innspillene du har fått og send inn via undersøkelsen i Aksjonsappen, så blir de også lest av Programkomiteen.
3. Opprett et kontaktpunkt i partiet som bedriften kan forholde seg til, for fremtidige innspill og dialog.
4. Ta bilde og legg ut på din SoMe-profil med #MDGProgram, send gjerne inn fine bilder til foto@mdg.no. OBS! Pass på å få samtykke fra bedriften og de enkeltpersonene du tar bilde av, sånn at MDG kan bruke bildene.
Forslag til mail du kan sende:
“MDG ønsker deres innspill til arbeidet med vårt nye program”
Hei,
Jeg kontakter deg i forbindelse med at Miljøpartiet De Grønne i xx gjerne vil besøke deres bedrift for å lære mer om hva dere holder på med, og få innspill til vår egen politikk fra næringslivsaktører som dere. (evt: Vi får også med oss politiker X som er på besøk denne dagen).
Besøket er særlig aktuelt på grunn av xx, og vi tror at det å få besøkt dere kan gi oss inspirasjon og viktige synspunkter i denne saken.
Vi lurer derfor på om det kunne være aktuelt å få til et besøk hvor vi kan få en innføring i hva dere driver med og en befaring der dere opererer. Vi vil gjerne møte ledelsen og også få mulighet til å prate med vanlige ansatte, om det er i orden. Om dere vil forberede noen konkrete innspill til momenter vi kan ta med oss videre politisk etter besøket, er det også helt supert.
Hører gjerne fra dere, og håper vi kan få det til.
Med vennlig hilsen xx