Valg 2023

Sideoversikt

Evaluering 2023

Partiet har gjennomført en nasjonal evaluering som er behandlet i landsstyret. Lokallag og fylkeslag har fått innsikt i rapportene som ligger til grunn, du kan lese den nasjonale oppsummeringen her.

Felles aksjonsdager

Alle lokallag og frivillige inviteres hver måned til å bli med på felles aksjonsdag der vi går ut, snakker med mennesker og gjør den gode, solidariske og grønne politikken vår synlig. Vi vil ha gjennomslag for politikken vår, og sørge for at folk får vite hva vi står for. For å få til dette, må vi la folk få muligheten til å bli kjent med oss, og vi må lytte til hva  som er viktig i hverdagen til folk.

Les mer om felles aksjonsdager og hva ditt lokallag kan gjøre på mdg.no/aksjonsdager

Aksjoner siste uka og på valgdagen

Kjøreregler for aksjonisme på valgdagen(e) 2023

Digitalt skoleringstilbud for frivillige

De grønne holder jevnlig kurs på digitale flater. Du finner kommende digitale arrangementer på www.mdg.no/aksjoner_skolering

Tilbud valgkampen 2023

"Grønne dypdykk":  Hver måned tar vi for oss et nytt saksfelt og inviterer sakstalspersonene våre til politiske dypdykk innenfor et relevant tema.

"Bli kjent med MDG":  På møtet vil du få innblikk i et aktuelt politisk tema, samt bedre forståelse for hvordan du kan lære mer, påvirke mer og bidra mer. For deg som er helt ny i MDG!

Du finner alle opptak av skoleringer i politiske tema under Kurs og skolering.

Aktiviteter for frivillige

Alle frivillige som registrerer seg får tilsendt årets valgkamphåndbok. Har du ikke fått den? Registrer deg på mdg.no/handbok2023.

Målgruppen for partiets arrangementer er medlemmene som ønsker å bli invitert til våre aktiviteter og aksjoner.

I SupporterBase (se mer under) finner du folkevalgte, tillitsvalgte og medlemmer som ønsker å motta invitasjoner til arrangementer i regi av lokallaget. Øvrige støttemedlemmer ligger i HyperSys. Alle som ønsker å bidra til valget kan enkelt samtykke: via mdg.no  for å bli invitert til det som skjer. QR-kode/lenke finner du også i Aksjonsappen.

Finn ut hvilken type arrangement dere vil ha

Postkasseleveranser og samtaler på stand og husbesøk er fine måter å komme i kontakt med innbyggerne.

Idébank for husbesøk, postkasseleveranser, stands og andre aksjonsformer finner dere i lokallagshåndboka.

Opprett arrangement og invitér folk i SupporterBase

SupporterBase er en database over alle våre fantastiske frivillige. Den kan lokallagsledere, kapteiner og andre ressurspersoner bruke for å

a) få oversikt over alle som har samtykket til å være frivillige i lokallaget

b) kontakte disse via telefon, sms og epost

c) sette opp aksjoner på mdg.no/arrangementer

Den største styrken til verktøyet er dessuten å kunne logge all kontakten man har med frivillige og se på hvilke aksjoner de har deltatt på. Dette fungerer på tvers av hele partiet og alle nye frivillige som registrerer seg vil automatisk dukke opp i systemet.

Ta kontakt med din regionkontakt dersom du vil ha tilgang til SupporterBase. Se opplæring om systemet her og les mer i håndboken.

Bestill materiell i Aksjonsappen eller lag eget

Du bestiller utstyr til aksjoner og nasjonale trykksaker i Aksjonsappen. Fristen for å bestille beachflag, telt og gatebukker er 9.mars.

Les mer om å lage trykket materiell her

Les mer om grafisk produksjon her.

Hvorfor deler dere ut politisk materiell i postkasser merket "nei til uadressert reklame"?

Politisk materiell er et unntak fra hva man kan reservere seg mot (som du kan lese om hos Forbrukertilsynet). Det er veldig forståelig at mange likevel oppfatter det som reklame på lik linje som annet som dumper ned i postkassa.

Vi foretrekker å snakke med folk ansikt til ansikt, men har rett og slett ikke nok folk til å få snakket direkte med velgere så mye som vi vil, så da er dette et alternativ for å komme i kontakt med folk. Vi velger ut områder hvor vi gjør det ekstra godt ved valg, for å øke sjansene for at de som får materialet synes det er interessant. I tillegg prøver vi å gjøre innholdet relevant for flere enn de som støtter oss. Det vi deler ut er også produsert på miljøvennlig vis.

Materiell rettet mot innvandrere med stemmerett i lokalvalget

Vil dere lage materiell på flere språk? På SSB sine sider kan dere sjekke hvilke innvandrergrupper som er særlig godt representert i din kommune.

Tekst på polsk: https://www.mdg.no/polski

Tekst på spansk: https://www.mdg.no/espanol

Tekst på engelsk: http://mdg.no/english

Felles kampanjer

Kampanjer 2023

Sånn lager du profilramme med MDG til Facebook

Hvordan lage profilramme til Facebook

Digital valgkamp i lokallag

Digital valgkamp handler primært om organisk innhold i sosiale medier – altså ikke annonser, men ting vi legger ut på vanlig måte på Facebook, Instagram eller andre kanaler. Du kan lese mer i vår håndbok for digital valgkamp, bli med i Facebook-gruppa MDG-sosiale medier admins eller se dette opptaket fra kurs i Digital valgkamp og Figma.

Det ligger også mye nyttig innhold for deg som lager grafisk innhold for MDG på mdg.no/grafisk_produksjon.

Håndbok for digital valgkamp

Dette dokumentet gir anbefalinger og tips hvordan fylkeslag og lokallag kan lykkes med sosiale medier frem mot valgdagen i 2023. Alle med mdg-adresse skal ha lesetilgang, og andre kan få tilgang på forespørsel, men må huske å skrive hvem de(re) er og hvor de(re) skal jobbe i infofeltet når de(re) ber om tilgang. Alternativt kan man få en PDF-fil av noen med tilgang.

Digital lokalvalgkamp, 2023 (beta)

Våre førstekandidater 2023

Offentlig: Førstekandidater MDG 2023 (publisert)

Kampanje- og reiseplan valgkamp 2023

Ressurser for kandidater

Snakkepunkter og innsalg

Debatter - tips til forberedelser

Tips: prepping til debatt

Kandidat- og partiundersøkelser 2023

2023 Kandidat- og partiundersøkelser valg 2023

Digitalt forum for listetopper

Nestleder Ingrid Liland ønsker velkommen til et fast forum for at listetopper og valgkampledelsen nasjonalt kan møtes, dele erfaringer og sparre om veien videre. Ingrid vil være vertskap sammen med kommunikasjonssjef Nils Mørk og kampanjerådgiver Tor Øverbø i sekretariatet.

Tid: kl 20.00

Datoer: 14.02, 28.02, 28.03, 25.04, 9.05, 23.05 og hver tirsdag i juni, august og september.

Fast lenke til møtet: https://mdg-no.zoom.us/j/81791372927?pwd=Q2dhUmJNWWJmY0MwUDRpTC85SjB6Zz09

Digitale temakvelder

Delta på temakvelder, eller se opptak.

Lansering: partiets nye retning  - Slik vinner vi valget 2023! Opptak fra livesending 7.mars ligger på YouTube.

Hvordan er det å være kvinnelig MDG-politiker? Se opptak av webinar 11.01.2023 her.

Hva innebærer det å stå på liste og bli innvalgt for MDG? Se opptak av webinar 22.11.2022 her.

Kandidatprofil og plan for å fronte seg selv. Se opptak av webinar 21.03.2023 her.

Digital sikkerhet for toppkandidater. Innledning ved Roar Thon fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Se opptak her.

Jordvern. Innledning ved landbrukspolitisk talsperson Harald Moskvil. Se opptak her.

Grønn helsepolitikk  - Med Kristoffer Robin Haug Se opptak her

Grønn energipolitikk  - Med Einar Wilhelmsen Se opptak her

Grønn ruspolitikk  - Med Hildegunn Seip Se opptak her

Grønn skolepolitikk- Med Jonas Nilsen Se opptak her

Grønn distriktspolitikk - Med Tommy Reinås Se opptak her

Valgkamptema: Natur  - Med Arild Hermstad og Hans Hans Martin Enger fra Nordre Follo. Se opptak her

Valgkamptema: Verdiskaping - Med Ingrid Liland og Kjell Larsen fra Surnadal. Se opptak her.

Valgkamptema: By og tettsted  - Med Arild Hermstad og Thor Haakon Bakke fra Bergen. Se opptak her.

Skriftlige ressurser

Listetoppsamling

Hold av datoen 12.-14.mai 2023! Vi arrangerer valgkampkonferanse i forbindelse med landsmøtet på Fornebu. Vi oppfordrer alle listetopper til å delta som delegat på landsmøtet. Påmelding og program finner du på mdg.no/mdglm.

Kommunikasjonsstrategi

Partiets kommunikasjonsstrategi ble vedtatt i Sentralstyret 15.desember 2022. Dokumentet er tilgjengelig for adresser som slutter på @mdg.no. Ønsker du tilgang med en annen adresse kan du sende en e-post til nils.mork@mdg.no eller ragnhild.sjyvollen@mdg.no

Politiske målsettinger og fordeling saksområder

Politiske målsettinger beskriver de prioriterte politiske målene som den nasjonale ledelsen og de folkevalgte på Stortinget er enige om å prioritere i perioden fra dd til 2025. Du kan også lese saksfordeling for våre nasjonale profiler.  For å lese dokumentet må du være logget på med en adresse som slutter på @mdg.no. Ønsker du tilgang med en annen adresse kan du sende en e-post til nils.mork@mdg.no eller ragnhild.sjyvollen@mdg.no

Lansering: Partiets nye retning - Slik vinner vi valget 2023!

Valgkampstrategi for 2023

VALGKAMPSTRATEGI FOR 2023 (MED 2025 I SIKTET