Sosiale medier

Her får du anbefalinger og tips hvordan kandidater, fylkeslag og lokallag kan lykkes med sosiale medier i 2025-valget. Det er stor forskjell på lokallag og kandidater, så for noen kan denne guiden virke overveldende, mens den for andre kan virke for grunnleggende. Uansett håper vi den vil gi noen gode tips, og ikke minst inneholde lenker til hvor man kan lære mer og diskutere/samarbeide videre.


Dette handler primært om organisk innhold i sosiale medier – altså ikke annonser, men ting vi legger ut på vanlig måte på Facebook, Instagram eller andre kanaler. Det kan være video, foto med tekst, grafikker eller ren tekst. 


Har du spørsmål, bruk fellesskapet i Facebook-gruppen MDG sosiale medier-admins eller #some på Slack. 


Oppsummert:


Se også: Sjekkliste  |  Tips og triks  |  Kommentarfelt


For viderekomne: Slik kan “redaksjonen” jobbe  |  Innholdsproduksjon fra A til Å  |  Hvordan jobbe med kampanjer?


Hvor mye tid skal vi bruke på sosiale medier?

Bakkevalgkampen er det aller viktigste kandidater og lokal- og fylkeslag bruker tid på. Organisk innhold til sosiale medier bør ikke prioriteres høyt. De fleste kontoer vil ikke nå mange nye velgere med innholdet sitt, men først og fremst treffe eksisterende følgere – og dermed bidra til mer engasjement i den viktige bakkevalgkampen.


Det er likevel gode argumenter for å lage godt, organisk innhold:



Foto- og videobank

Skal vi nå ut med budskapet på internett, må vi vise hva vi snakker om, samt hvem som snakker. Det betyr at alle lokallag bør ta masse bilder i sitt lokalmiljø, både av politikerne/kandidatene og av steder folk kjenner igjen. Mobilbilder går an, men jo bedre bilder, jo bedre innhold. Du finner fototips her. 


MDGs nasjonale fotoarkiv ligger på mdg.no/fotoarkiv. Har dere mange bilder lokalt, kan det være en idé å laste opp bildene i et system der de lett kan fås tak i av flere. Nasjonalt bruker vi Google Photos, som alle @mdg-adresser automatisk har tilgang til. Bildene kan lastes opp der og legges i et eller flere album som enkelt kan gjøres tilgjengelig for alle som får lenken, også på mobil. Bildene blir også scannet og sortert av kunstig intelligens, slik at man kan søke på f.eks. “sykkel” og få opp bilder av sykler.


Prioriteringer

Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal prioritere å lage av innhold. Legg mest jobb i innholdet som har et spesifikt og viktig mål, som f.eks. 


I alle valgårets faser lager vi innhold som forteller om oss og vår politikk, men vi er bevisst på hvilken modus folk er i når vi ordlegger oss og ber om ting. Folk flest starter jo ikke å tenke mye på valget før valgkampen starter for alvor. 


April-juni er en viktig rekrutteringsfase. Valget rykker nærmere, og de som er ekstra interessert bør plukkes opp tidligst mulig som frivillige. Ta video og bilder fra valgkampaktiviterer og del det – hvis hvor gøy det er å være med på aksjoner i MDG! Husk å si hvordan man kan bli med – jo lavere terskel, jo bedre.


Vi må engasjere og aktivere de som kan spre budskapene våre til flere, både digitalt og som frivillige i bakkevalgkampen. I denne fasen er det fint å avslutte poster med oppfordring om å 


Fra 11. august åpner forhåndsstemmelokalene. Derfra og ut er den aller viktigste jobben vår å mobilisere folk til å faktisk stemme på oss.


Lag gode videoer, enkelt!

Å lage video kan faktisk være både raskt og enkelt - og det kan være det som når ut til flest mennesker utenfor partiet. “Folk som filmer seg selv mens de snakker om ting” har blitt den vanligste sjangeren på internett, og våre kandidater kan godt lage innhold på denne måten. Mange flere enn før har på lyd når de ser på, og det betyr at man ikke MÅ tekste videoen om man ikke vil bruke tid/betale for en app (men det er selvsagt best). 


Her er det viktigste for å lykkes med video:


Andre enkle ting du kan gjøre:


Det finnes en mal for video i Premiere her, men den er lite i bruk nasjonalt. For de fleste er nok “mobilproduksjon” mer aktuelt.


Hvor skal man være aktiv?

Vi har ikke noe fasitsvar på hvor du/dere får mest ut av innsatsen digitalt. Nasjonalt prioriterer vi vi korte videoer som vi publiserer nokså likt på alle eller flere av kortvideoplattformene (Facebook Reels, Instagram Reels, TikTok, Youtube Short og Snapchat), litt avhengig av tema. Optimalt burde man lage unikt innhold tilpasset trendene på hver plattform, men det er neppe realistisk for mange. Eventuelt kan man velge 1-2 plattformer man kjenner og har tro på, og satse på det. 


På Facebook anbefaler vi å publisere stoffet først på FB-sidene/kontoene som har mest engasjement. Det kan være kandidaten(e)s private konto, en politikerside (“page”) eller lokallagets side/page), avhengig av hvordan sidene brukes lokalt i dag og hva kandidatene er komfortable med. Deretter kan postene deles med egen tekst på andre kontoer.


En FB-post kan også legges ut fra to kontoer samtidig, hvis du publiserer fra Meta Business Suite. Obs: Fungerer bare med Sider, ikke private profiler. 


Vel så viktig som å legge ut på egne sider er å bruke lokale Facebook-grupper og etablerte kommentarfelt, f.eks. hos lokalmedia. Ikke forvent at folk ser det dere publiserer på egen side! Oppsøk stedene der utvikling i byen/bygda og samfunnsstoff diskuteres og del stoff der. Pass på å følge eventuelle retningslinjer og unngå at det føles som “spam”. Spre vår politikk og delta konstruktivt i debatten. Bruk helst kandidatenes kontoer, det føles mer ekte, og det kan bli en bedre tone i responsen.


På Instagram kan du legge til flere samarbeidspartnere/collaborators når du publiserer fra mobil. 


TikTok er en mulighet dersom man har folk på laget som liker og kjenner plattformen godt, men algoritmen er veldig uforutsigbar, og det er vanskelig å si hvem og hvor mange man vil nå. Tonen i kommentarfeltet her kan være veldig hard. Tiktok er stedet det er lettest å “gå viralt”, men det er ingen garanti for at det vil skje med deg/dere.


For å bruke TikTok uten å være redd for overvåking, kan du produsere filmene i redigeringsapper og så publisere via nettleseren på en PC/mac. Eventuelt kan du filme og redigere på din vanlige telefon, og installere TikTok på en en gammel mobil uten noe sensitivt innhold på for å publisere. Du kan f.eks. overføre videoer ved å laste opp i Google Drive, og logge på Drive med en ny og ellers tom Google-bruker på TikTok-telefonen, som du deler klippene med.


Nasjonal har vi kuttet ut X/Twitter. Mange har tatt i bruke BlueSky i stedet, det kan du også gjøre for å dele korte tanker, nyheter, kommentarer, utspill og å delta i diskusjoner.


Sjekkliste 2025


Kommentarfelt

Vi oppfordrer de som stiller til valg og liker å formidle grønn politikk i kommentarfelt om å gjøre det på lokale, regionale og nasjonale sider. Typ: "Her i Gloppen har vi stemt mot vindmøller, men vi foreslår i stedet å øke produksjonen av fornybar...."


Noen prinsipper for å bidra på denne måten:


Se også: Rutiner for trusler, hets og sikkerhet


Konkrete tips og triks


Lykke til! Under følger tre eldre bonuskapitler, som er mest aktuelle for litt større og/eller ambisiøse lag.


Bonuskapittel 1: For de som jobber sammen om innhold – slik kan “redaksjonen” organisere arbeidet

Noen lag har allerede gode rammer rundt innholdsproduksjonen, og trenger kanskje ikke endre totalt på noe som fungerer. I dette kapittelet kan det likevel være tips å hente, selv om det kanskje er aller mest aktuelt for de som starter med ganske blanke ark.


Hvert lag som ønsker å jobbe systematisk med sosiale medier bør ha en “redaktør” for dette. I et mediehus er redaktøren den som følger opp at ting blir laget (av andre), kontrollsjekker innholdet og gjør selve publiseringen. Vi bør tenke litt på samme måte. 


Oppgaven kan gå på rundgang, men det beste er nok å ha én slik redaktør. Det betyr ikke at vedkommende må produsere alt, men at den er navet i teamet. Redaktøren kan være en kandidat fra lista, en ansatt eller en dyktig frivillig, alt etter hvem som har kapasitet og kompetanse. 


Redaktøren bør ha noen innholdsprodusenter med i det organiske teamet. Disse tar bilder, skriver tekst, filmer/klipper, lager grafikk osv., alt etter kompetanse og hva teamet blir enige om å lage. Her vil tilgangen på ansatte og frivillige, sammen med prioriteringer fra valgkampledelsen, avgjøre hva som er mulig i hvert lag. 


Det bør avtales tydelig hvem redaktøren trenger godkjenning fra i kontroversielle saker. Mange i partiet kan ha meninger om det som produseres, og redaktøren bør vite tydelig hvem som faktisk bestemmer. 


Hva kan man forvente av frivillige?


(Av org.sjef Ragnhild Sjyvollen)


De frivillige i politikken kan alltid styre sin egen innsats og hvor mange timer de bruker på å bidra i valgkampen, i motsetning til oss ansatte som har forpliktelser overfor en arbeidsgiver.


Frivillige bestemmer selv når i uken de har tid til å bidra. Vi kan forvente at de gir beskjed dersom de er forhindret fra å fullføre oppgaver de har tatt på seg eller ikke kan stille opp til avtalt tidspunkt.


Partibidrag: anslått verdi av frivillig arbeid. 

Dugnadsarbeid utført av profesjonell, dvs. dersom dugnadsdeltakeren egentlig har dette som yrke, f.eks. en snekker som bygger stand gratis. Dersom noen med formell fagkompetanse rekrutteres til en frivillig-rolle i valgkampen skal er deres tid å regne som partibidrag, og skal rapporteres inn i hht. partiloven.


Tips til frivilligledelse:

- generelt tydelige forventningsavklaringer, dersom det er en omfattende rolle over lang tid kan man ha en skriftlig avtale som viser omfanget (se eksempel på avtale med nasjonalleddet her, må tilpasses fylket)

- avgrensede oppgaver med tydelige frister

- én primær kontaktperson å forholde seg til ved behov for avklaringer eller

- gi tillit og ansvar: givende oppgaver som er meningsfylte og utviklende

- prioriter sosiale relasjoner og teamfølelse i gjengen (både ansatte og frivillige)

- sett av tid til feiring og anerkjennelse av innsatsen i etterkant av valget, husk å skriv attester og gi en overlevering til regionkontakt i fylket slik at erfarne frivillige får muligheten til å bruke sin kompetanse videre i partiet


Les gjerne malen for frivilligkontrakt for mer om spillereglene rundt frivillige.


Bonuskapittel 2: Innholdsproduksjon fra A til Å

Uavhengig av om det skal produseres video eller annet innhold, bør det gjøres i et organisert løp. Har man allerede et system som fungerer, er det ingen grunn til å kaste om på alt eller komplisere unødvendig, men i vårt forslag til produksjonsløp er det kanskje noe å plukke opp for alle:


Behov → Idé → Bestilling → Produksjon → Feedback → Ferdigstilling → Arkivering → Publisering → Spredning →  Følge opp


Både kampanjer og enkeltstående poster bør helst starte med at målgruppa vår har et  behov  vi kan løse/svare på med innholdet vårt. Snakk med representanter for målgruppa for å identifisere og konkretisere hva dette behovet egentlig går ut på. 


Deretter kan  idérunden  starte - hva slags innhold kan vi lage? Innholdet må få folk til å stoppe opp, samt få frem budskapet klart og tydelig. 


Når de beste ideene er valgt og bearbeidet, kan det være smart å notere ned tydelig hva man skal lage, gjerne i form av en  bestilling . Dette er mest åpenbart hvis noen eksterne skal produsere for oss, men det kan være nyttig å skrive en “bestilling” når vi lager noe selv også. Bestillingen bør være tydelig på hva som skal lages, ha en klar og realistisk fremdriftsplan og en tydelig ansvarsfordeling. Se mal her.


Så kan  produksjonen  starte. Lag en god skisse først, og skriv ut så mye av tekst og manus som mulig før evt. opptak. Da avdekkes “hull” i planen før man står i felten. 


Underveis i produksjonen bør man som regel vise frem det man jobber med og hente inn  feedback  fra redaktøren eller andre i teamet, eller fra andre (i målgruppa, for eksempel). 


Når en produksjon er ferdig, bør eventuell prosjektfil ryddes og alt materiale  arkiveres  et sted der flere kan få tilgang til det. Da kan småfeil fikses av andre, og det er mindre sårbart for sykdom el.


Når innholdet er godkjent, er det tid for  publisering . Vi anbefaler at innhold publiseres på den kontoen som har mest engasjement. Ofte vil det være siden til toppkandidaten, alternativt fylkeslagssiden. Ofte vil det kanskje være åpenbart hvor en post passer best. Det er også mulig at den ene siden fører opp den andre som “samarbeidspartner” eller “co-creator” - da går den ut fra begge, til begges følgere.


De andre sidene kan gjerne  spre  innhold fra de(n) som legger ut, men forsøk å unngå identisk følgetekst. Det kan oppfattes som robotaktig og lite genuint av de som følger flere av sidene. Ved å sette opp krysspubliseringsamarbeid kan samme videofil (ikke Reel) publiseres av flere Facebook-sider uten at man må laste opp hvert sted. 


Det mest effektive for spredning er nok at så mange ekte mennesker i partiet som mulig deler innholdet på en helhjertet måte - dvs. å skrive en god, liten tekst slik at deres venner oppfatter dette som innhold “fra dem”. Eksempel: 


“Altså, svelene til Anita på busstasjonen i Floppmyrtveita er veldig gode, men personlig er jeg litt lei av å vente der i to timer hver gang jeg skal ta bussen fra Kveit til Flapp. Heldigvis har vi folk som @Torleif som vil gjøre det bedre å ta kollektivt i området her👇

[video/annet innhold]


Kommentarfeltet kan fylles med spørsmål, ros og kjeft døgnet rundt, og  oppfølging  av en post kan by på stress. Samtidig er det mange muligheter til å spre kunnskap om vår politikk! Sosiale medier er ikke enveis-kommunikasjon - det er meningen at samtalen skal fortsette i kommentarfeltet. Her er noen råd:




Bonuskapittel 3: Kampanjer

Man kan lykkes på internett med å bare slenge ut det man kommer på der og da, men sjansen for suksess er større om man jobber systematisk og tenker kvalitet foran kvantitet. Da er det lettere å holde på et konsist og gjenkjennelig uttrykk og budskapene.


Det innebærer å utvikle kampanjer rundt det viktigste for laget. En kampanje er et planlagt løp med flere poster, hvor vi er bevisste på hva vi vil med innholdet. 


De kreative uttakene, altså teksten, bilder og video, bør ta utgangspunkt i et “behov” hos publikum. Se eksempler lenger ned.


Temakampanjer bør samkjøres med ting som avisinnlegg, lokale debatter om temaet samt snakkepunkter for bakkevalgkampen. Folk skal møte de samme budskapene både digitalt og ellers. 


Kampanjene er gjerne overordnede og evig aktuelle, og produksjonen kan derfor startes tidlig. Da blir det mer tid til å hoppe på saker og lage dagsaktuelt stoff i den korte valgkampen. 


Lag en oversiktlig kampanjeplan som viser hva som skal publiseres når. Da blir det lettere å se om kampanjenes mål og innhold matcher modusen MDG og publikum er i. 

Hvordan kan en kampanje se ut? Her er noen eksempler:


Frivilligkampanje


Behov: “Folk trenger mer motivasjon og “spark i ræva” for å melde seg som frivillig.”


Kampanjens mål er å overbevise de ivrigste meningsfellene våre om at de kan og bør gjøre mer enn å bare stemme MDG. Den kan inneholde f.eks.:



Kampanje om vår politikk i praksis i området


Behov: “Mange unge i fylket vårt vurderer å stemme på oss, men er usikre på om MDG-politikk faktisk fungerer her.” 


Dette kunne være utgangspunkt for en kampanje med intern tittel “Derfor har MDG løsningene for Hedland”, som kunne inneholdt f.eks.:



Stoffet kunne vært publisert over en periode på ca. to uker i juni.


Stemmekampanje


Behov: “Veldig mange i fylket/valgkretsen vurderer å stemme MDG, men får ikke ut fingeren, eller tviler seg frem til et “tryggere” valg.”


Kampanjens mål er å utløse forhåndsstemmer (og til slutt valgdagsstemmer) på MDG. Innholdet kunne vært for eksempel:



Underskriftskampanje

En ny-isj og spennende ting for oss er underskriftskampanjer for en lokal, regional eller nasjonal sak som er viktig for oss (mot en motorvei, for bilfritt torg osv. osv.). Den viser vårt standpunkt i en sak, gir engasjerte folk noe å gjøre og gjør at vi kan bygge på våre støttespillerdatabase (kontaktinfo vi kan bruke for å undersøke om de er interessert i f.eks. nyhetsbrev, være frivillige el. Men vær bevisst på personvern, og følg alltid retningslinjene). Ta kontakt med eirik@mdg.no om du har idé til en god lokal underskriftskampanje.